'Beautyvoedsel wordt trend voor 2009'

Marktonderzoeksbureau Mintel heeft de belangrijkste beautytrends voor 2009 op een rijtje gezet. In 2009 wordt de consument steeds kritischer ten opzichte van nieuwe producten.

Daarnaast vormen beautyvoedsel, technische hoogstandjes, duurzame en eco-vriendelijke producten de trefwoorden voor het komende jaar. Volgens Mintel speelt de economische crisis een rol in de beautytrends voor volgend jaar. Het onderzoeksbureau voorspelt dat door het slechte economische klimaat alleen de sterke merken, die werkelijk hun waarde kunnen bewijzen, een plaats in de beautywereld zullen verdienen.

Resultaten

Nica Lewis van Mintel zegt tegen CosmeticsDesign.com: "In 2009 zal het in de beautywereld helemaal om 'survival of the fittest' gaan. Consumenten eisen waar voor hun geld en willen zichtbare resultaten zien. Ook zal de consument blijven plakken aan een select groepje merken die zij oprecht kunnen vertrouwen."

Mintel verwacht ook dat consumenten minder producten zullen aanschaffen en meer doelgericht hun aankopen doen. Ondanks de relatief lage koopkracht van consumenten blijven 'duurzaamheid' en 'ecovriendelijkheid' de belangrijkste woorden van 2009.

Beautyvoedsel

De laatste beautyvoorspelling voor 2009 is dat voedsel en beauty meer samen zullen gaan. Gezonde ingrediënten als probiotica (yoghurtdranken die levende bacteriën bevatten) zullen vaker in cosmetica en huidverzorgingsproducten worden verwerkt. Het vertrouwen dat deze producten wekken zou consumenten moeten overtuigen dat beautyproducten de gezondheid kunnen verbeteren.

Tip de redactie