AMSTERDAM - De Solex komt terug in het straatbeeld. Het gaat hier echter niet om de pruttelende, stinkende Solex uit de jaren zestig, maar om de nieuwe schone, geluidloze versie.

De nieuwe e-Solex reed woensdag alvast rond in Amsterdam tijdens een presentatie. De nieuwe versie loopt op een oplaadbare batterij en rijdt dus zonder vervuiling en zonder herrie.

Klassieker

Mark Op de Beeck van D'Ieteren Sport, importeur van de e-Solex in de Benelux, benadrukte dat het bij de nieuwe uitvoering van de klassieker draait om het vertrouwde design en moderne elektronische technologie.

De motor drijft tegenwoordig het achterwiel aan, maar het bekende ronde motortje zit er nog steeds. Alleen is het nu een opbergkastje. De e-Solex is 'herontworpen' door de Italiaanse designer Pininfarina.

Vervoermiddel

De kracht van de Solex zit in de batterij. Deze is uitneembaar en oplaadbaar in een stopcontact. Met een volledig opgeladen batterij kan de bestuurder anderhalf uur vooruit.

Het is bij uitstek een vervoermiddel voor korte afstanden, zegt Op de Beeck: "Het is niet de bedoeling dat je van Amsterdam naar Zandvoort rijdt; het is puur om je voort te bewegen in de stad. Bijvoorbeeld naar het werk en terug en ondertussen nog even boodschappen doen."

Vliegensvlug

In ieder geval heeft de berijder van het voertuig veel bekijks. Tijdens een testrit keken omstanders geamuseerd toe hoe journalisten en fotografen vliegensvlug over de Amsterdamse grachten suisden.

In Frankrijk is de e-Solex al twee jaar op de markt. De Franse groep Cible, die de naam en het design van de originele Solex overnam, laat Nederland kennismaken met alweer de tweede versie. De e-Solex is vanaf begin december bij de grotere Halfordszaken te krijgen. Er zijn twee uitvoeringen, de snorfiets (max. 25km/uur) en de bromfiets (max. 35 km/uur).