PARIJS - De brillenmode gaat het komende jaar danig veranderen. Het beeld van de strak ontworpen, vaak vierkante monturen, maken plaats voor de retro-vintage look.

Vooral de jaren vijftig en zeventig keren terug met monturen als die van Andy Warhol, Yves Saint Laurent, Woody Allen en Clark Gable.

Het nieuwe gezicht was te zien op de jaarlijkse Silmo in Parijs, naast Italië de beurs waar het nieuwe modebeeld door de optiekbranche wordt neergezet. Het trendrapport van Specsavers spreekt over de retro-vintage look van een nieuwe trend die "volledig aansluit bij de mode van 2009 waarin wijde pijpen en hoge tailles niet te missen zijn".

Vague-sfeer

Naast de nouvelle vague-sfeer wordt ook steeds meer gebruikgemaakt van allerlei prints. Specsavers-woordvoerster Wieke de Vries spreekt van prints die zijn geïnspireerd op dieren uit de steppen, zoals luipaarden, slangen, krokodillen en zebra's. In het hogere segment zochten de ontwerpers het meer in de countrylook. "Het gaat dan meer om ronde vormen en warme kleuren", aldus consultant en trendwatcher Dick van der Niet.

Beiden stellen dat de tijd van grote logo's op de pootjes van de bril voorbij zijn. Als er dan toch een naam als uithangbord moet dienen is die het komende seizoen veel subtieler weergegeven. "Bling-bling en ontwerpen over-de-top zijn definitief voorbij", aldus de Vries. Op de langere termijn neemt volgens Van der Niet luxe in zowel het montuur als het glas toe.

Glazen

"In Amerika is de keten Ilori bezig aan een opmars. Daar worden de allerbeste merken verkocht; zowel op het gebied van monturen als in kwaliteit van de glazen. Bovendien is het ook nog high-fashion. Alles vanaf 500 euro tot wel 10.000 euro is daar te koop", weet Van der Niet.

Wereldwijd moeten er tweehonderd filialen komen. "Vroeger ging het alleen om het merk; de kwaliteit van het glaswerk deed er minder toe. Nu moet ook dat van hoog niveau zijn als je praat over de top in de branche."