AMSTERDAM - Review en samenvatting van het boek 'Slaap je slim! – Hoe win je tijd zonder iets te missen?' waarin Guus Pijpers een indrukwekkende hoeveelheid theorie en tips op het gebied van omgang met informatie de revue laat passeren.

Guus Pijpers wijst in de opening van het boek "Slaap je slim! – Hoe win je tijd zonder iets te missen?” op de grenzeloze nieuwsgierigheid van mensen. Deze nieuwsgierigheid is een zoektocht naar nog meer informatie.

We mogen zelf kiezen wat we willen worden, welke informatie we tot ons nemen, welke informatie we opslaan in ons geheugen en welke informatie we doorgeven en verspreiden. Er is al veel informatie, en er komt nog steeds meer bij. Daar krijgen mensen stress door, informatiestress. De kunst is die informatie te zoeken en te vinden die voor jou van belang is. Dus filter alle overbodige informatie, zodat je tijd overhoudt om leuke dingen te doen.

Guus Pijpers had het boek nog praktischer kunnen maken door in de tekst te verwijzen naar relevante literatuur danwel de onderliggende methodiek of tool te benoemen. Zo is op bladzijde 98 een softwarepakket genoemd die de door jou gebruikte netwerkcontacten via e-mail inzichtelijk maakt.

Mijn vermoeden is dat het hier draait om de tool Xobni. Ook grijpen de verschillende hoofdstukken op elkaar in waarbij de verwijzing wat mij betreft concreter mocht zijn opdat je niet terug hoeft te bladeren.

Het eerste deel van het boek is meer theoretisch, in het tweede deel van het boek zijn zo’n 80 tips opgenomen die je als lifehack kunt zien of je op het spoor zetten van een lifehack.

Slaap je slim! Hoe win je tijd zonder iets te missen?

In de titel van het boek “Slaap je slim!” herkende ik de adviezen van Ap Dijksterhuis uit “Het slimme onbewuste – Denken met gevoel” om complexe vraagstukken door het onbewuste op te lossen door voor het slapen gaan wel de informatie tot je te nemen maar geen beslissing te nemen. De beslissing dient zich de volgende dag vanzelf aan.

Deel I - Weet wat je weet (theoretische achtergrond)

In de eerste 100 pagina’s van het eerste deel “Weet wat je weet” vat Guus Pijpers de huidige kennis op het gebied van ons brein samen.

  1. Jouw geheugen, mijn geheugen Aan bod komen de ontwikkeling van het brein, korte- en lange termijn geheugen, de linker- en rechterhersenhelft, dromen, hersengolven en herinneringen.
  2. Informatie over informatie Over de ontwikkeling van het taalvermogen, het verschil tussen gegevens en informatie en de diverse kenmerken van informatie. Guus Pijpers merkt in dit hoofdstuk op dat informatie de enige hulpbron is die groter wordt bij intensief gebruik (anders dan bijvoorbeeld olie). Ook is de productie van informatie duur (het maken van een boek kost veel tijd en inspanning) maar is de reproductie goedkoop.
  3. Wij mensen De zachte kant van informatieverwerking gaat over onder andere intuïtie en het effect van spiegelneuronen. Spiegelneuronen zorgen ervoor dat we elke handeling waarvan we getuige zijn, door onze hersenen wordt herhaald. Ook laten ze ons anticiperen op situaties en inleven in de emoties en intenties van andere personen.
  4. Jij en ik Dit hoofdstuk vertelt over de manier waarop mensen met informatie omgaan (informatiegedrag). Sommige mensen vragen in een winkel bijvoorbeeld altijd waar iets te vinden is waar anderen het liever zelf opzoeken. Naast het digitale archief komt ook de intermenselijk contact aan bod: Vijf minuten praten met iemand is vaak informatiever dan vijf uur online zoeken. De krachtigste zoekmachine is de mens.

Tussen de hoofdstukken door zijn meer dan 50 praktische voorbeelden opgenomen die meer achtergrond informatie (weetjes), verder inzicht geven of je aan het denken zetten.

Het hoofdstuk eindigt met een opsomming van de eigenaardigheden van ons moderne leven: afhankelijkheid van het scherm, slecht geheugen, schuldgevoel, afleiding, multitasking en minder tijd voor elkaar. Wanneer we slimmer kunnen omgaan met informatie, houden we meer tijd over voor ontmoetingen met anderen en kunnen we aandacht geven aan zaken waar het echt om draait in het leven.

Deel II – Slimmer worden (praktische tips)

In het tweede deel van het boek is naast nog eens 80 praktische voorbeelden ook een gelijk aantal acties opgenomen die je kunt uitvoeren om slimmer te worden. Als je minder geïnteresseerd bent in de achtergrondtheorie van de werking van de hersenen dan kun je het beste direct bij dit tweede deel, getiteld “Slimmer worden”, beginnen. Het beslaat 150 pagina’s en is onderverdeeld in zes hoofdstukken:

  1. Informatiegenen Over het gebruik van de zintuigen om slimmer te kijken (zoals sporters hun complexe bewegingen visualiseren), te visualiseren met mindmapping en het gebruik van afbeeldingen, het gebruik van humor en geuren om mensen beter te laten onthouden en de kracht van spiegelneuronen, muziek, licht en stress op het gevoel.
  2. Voedsel voor het brein Guus Pijpers geeft hier adviezen op het gebied van voeding, beweging en slaap. Verder komt het gebruik van foto’s om het geheugen te helpen aan bod, evenals het begrip multitasking.
  3. Mentale push-ups Met communicatietips zoals het stellen van vragen, het rekening houden met de ontvanger van jouw e-mailbericht en netwerken. Met betrekking tot het overdragen van informatie licht Guus Pijpers de kracht van het vertellen van verhalen toe evenals het enkel tonen van relevante informatie. Denk bij dit laatste aan een metrokaart waarin de lijnen op de kaart anders lopen dan op een echte stadsplattegrond maar de metrostations prima aangeven.
  4. Denken moet je doen Over leerstijlen, persoonlijkheidskenmerken en informatiegedrag. Tip is om een informatieverslag aan te maken waarbij je noteert wanneer je informatie nodig hebt, wat voor informatie dat dan is, met wie je informatie uitwisselt en waarom je denkt deze informatie nodig te hebben. Aan de hand van je eigen evaluatie van dit informatieverslag kun je je gedrag en tools beter op je behoefte afstemmen.
  5. Je hersenen opstropen Behandelt onder andere het ordenen van informatie in indelingen als locatie, alfabet, tijd, categorie of hiërarchie. Houdt de ordening van je opslagsysteem zoals e-mailmappen, kasten, digitale foto’s en financiële administratie eenvoudig (in 30 seconden uit te leggen aan een willekeurige persoon). Doorloop de systemen minimaal tweemaal per jaar op overbodig materiaal. Filteren komt ook aan bod in het hoofdstuk waarbij Guus Pijpers er op wijst dat niet filteren ook een manier van filteren is. Houdt de hoeveelheid informatie die je binnenkrijgt goed in de gaten en zorg ervoor dat je tijdig snoeit in de informatie of stopt met zoeken naar meer informatie.
  6. Het heden bepaalt het verleden In dit hoofdstuk komen diverse tijdmanagement tips aan bod om slimmer te werken en slimmer te pauzeren. In een praktisch voorbeeld vertelt Guus Pijpers over de verhalentafel - een tafel met liedjes, Polygoon-journaals en korte filmpjes uit het dagelijkse leven uit de periode 1920-1985 om het geheugengebruik van ouderen te stimuleren.

Register en literatuurlijst

“Slaap je slim!” is uitgerust met een uitgebreid register zodat je snel specifieke passages terug kunt vinden.

De literatuurlijst verwijst naar meer dan 100 boeken waaronder die van David Allen, Leo Babauta, Tim Ferriss, Martijn Aslander, Frank Meeuwsen en Taco Oosterkamp (Elke Dag Je Hoofd En Inbox Leeg, Getting Things Done). Ook vond ik twee boeken van Gerald Essers terug. Gerald Essers is de eigenaar van TIJDwinst.com waar ik onlangs de training geheugentraining, mindmapping en snellezen volgde. Veel van de theorie uit het boek van Guus Pijpers komt tijdens de training aan bod. Ook noemt Guus Pijpers kort geheugenoefeningen die je tijdens deze training in de praktijk oefent zoals het loci-systeem (Roman Room).

Slaap je slim! Hoe win je tijd zonder iets te missen?

Roland Hameeteman, CEO van E-office en auteur van het boek “De kracht van mensen” waar ik eerder over schreef, schrijft over “Slaap je slim!”’: Guus Pijpers geeft je via zijn boek Slaap je slim! weer controle over je eigen (informatie)leven. Hij beschrijft heel helder hoe je de overvloed aan informatie in deze tijd, de baas kunt worden door meer te vertrouwen op je eigen potentieel en onderbewustzijn.

Bestel bij (affiliate links) - Bol.com - Managementboek.nl - Lifehackingshop.nl

“Slaap je slim!” eindigt met vijf adviezen:

  1. Zeg vaker: “Dat is niet voor mij!” en “Ik heb genoeg gehad!”. Filter informatie en leer voor informatie te vertrouwen op andere mensen.
  2. Kies je informatiegebieden, maak gerichte keuzes in waar je wel en niet van op de hoogte wilt blijven.
  3. Digitaliseer meer, die informatie is gemakkelijk te ordenen, op te bergen en te doorzoeken.
  4. Concentreer je beter, vermijd onderbrekingen en vergeet multitasking.
  5. Zorg dat je altijd controle over de informatieberg hebt in plaats van andersom.

De allerbeste informatiebronnen zijn de mensen om je heen, stel kun vragen en blijf vragen. Blijf nieuwsgierig, je hele leven lang.

Op mijn weblog Een manier om... staan meer informatieve artikelen en praktische tools. Voor kortere berichten kun je me volgen op http://twitter.com/mackaaij

Reacties