AMSTERDAM - Een paar weken terug maakten we al melding van de nieuwe online taakplanner Thymer. We zijn onder de indruk van de mogelijkheden en de snelheid waarmee Thymer update met nieuwe mogelijkheden dus vroegen we Stunf, de makers van Thymer eens om wat meer achtergrondinformatie bij deze indrukwekkende applicatie.

Een paar weken terug maakten we al melding van de nieuwe online taakplanner Thymer. We zijn onder de indruk van de mogelijkheden en de snelheid waarmee Thymer update met nieuwe mogelijkheden dus vroegen we Stunf, de makers van Thymer eens om wat meer achtergrondinformatie bij deze indrukwekkende applicatie...

Wat is de gedachte achter Thymer?

Thymer is een direct gevolg van onze onvrede met alle bestaande producten. Tijdens de ontwikkeling van een ander software project ondekten we dat de bestaande taken- en projectmangement producten veel te ongemakkelijk waren voor dagelijkse gebruik. Zo zijn we er achter gekomen dat het voor Thymer het belangrijkste is dat de volgende 3 vragen voor de gebruiker meteen beantwoord worden: Wat moet ik doen en wanneer, wat is de rest van het plan/project en wat hebben andere mensen in mijn team in de afgelopen dagen gedaan? Als deze drie vragen niet helder beantwoord worden, dan zal gebruik van de projectmanagementsoftware frustrerend blijven.

Daarom zijn we er van overtuigd dat project management en taak planning veel eenvoudiger kan zijn: het moet minstens zo gemakkelijk werken als pen en papier en in één overzicht weergeven wat er wanneer moet gebeuren. Bestaande applicaties maken òf de invoer van nieuwe taken en projecten te ingewikkeld, òf ze behouden hun eenvoud door veel te weinig functionaliteit aan de bieden.

Kun je Thymer gebruiken als GTD applicatie? Zit er een GTD workflow in?

Thymer is bewust geen aanhanger van een specifieke productiviteitsfilosofie. We laten zo veel mogelijk opties open, zodat verschillende mensen binnen een team elk hun eigen methoden kunnen handhaven. Wel hebben we rekening gehouden met systemen zoals Getting Things Done. Kijkend naar de GTD workflow kan Thymer als volgt helpen:

Collect/Process

Of Thymer nu gebruikt wordt in teamverband of voor een persoonlijke taken lijst, het is erg belangrijk dat je snel ideeen en todo's uit je hoofd kan krijgen en in het systeem. In Thymer kunnen taken snel toegevoegd worden door ze te omschrijven. Een nieuwe taak delegeren, een deadline geven, tags geven (zoals GTD contexts), toekennen aan een project of een speciale vlag geven (zoals Waiting for), kan in één regel: "bellen met klant @klaas @tuesday @phone @waiting". Met de ‘Bulk mode' kan een hele lijst aan taken in één klap worden toegevoegd.

Organize

Taken kunnen worden georganiseerd in verschillende projecten. Ook is het mogelijk aan te geven dat een taak belangrijk is, of dat de taak in een wacht-toestand zit. De takenlijst fungeert als een tijdslijn: de taken die bovenaan staan moeten eerst gebeuren, en de taken onderaan hebben verlopig geen prioriteit. Je kunt binnen een paar seconden een planning samenstellen en zien of alle deadlines wel gehaald kunnen worden met de nieuwe planning. Thymer maakt bewust onderscheid tussen taken die belangrijk zijn en taken die prioriteit hebben Er zijn overzichten van alle taken binnen een project en een totaal overzicht van alle taken.

Review

Met behulp van de takenlijst is het ook eenvoudig om een review te doen. In de takenlijst wordt aangegeven wat je van plan bent vandaag te doen, deze week, of daarna ("ooit"). De planning is eenvoudig aan te passen door taken te verslepen. Deadlines die niet gehaald gaan worden in de huidige planning kleuren vanzelf rood, en elke nacht zal Thymer de planning automatisch bijwerken. Een GTD weekly review kan dus gedaan worden door het verslepen van taken in het ‘Deze week' gedeelte, of juist eruit (per project, of globaal voor alle taken).

We gaan later ook nog een overzicht toevoegen om de projecten van een ‘hoger niveau' te bekijken, in termen van doelen en milestones.

Is de informatie in Thymer deelbaar met anderen?

Thymer kan gebruikt worden in teams als project management tool. Binnen een team kunnen taken worden gedelegeerd en is het mogelijk de planning en taken van anderen te bekijken. Aan de hand van een logboek kan iedereen in het team zien wat er gedaan is. Ook is het mogelijk bepaalde projecten en taken als privé in te stellen, zodat ze niet met het team gedeeld worden. Het is (nog) niet mogelijk om informatie te delen buiten een team.

Wordt de informatie in Thymer mobiel ontsloten? (mobiele site, iPhone app oid)

Er is nog geen mobiele versie, maar daar wordt aan gewerkt! Wel is het mogelijk via email notificaties en herinneringen opgestuurd te krijgen.

Op welk manieren kan ik taken vastleggen (web/e-mail/sms/twitter oid)

Taken kunnen worden ingevoerd op een aantal manieren. Allereest uiteraard via de Thymer web applicatie. Daarnaast is het ook mogelijk om via email je taken naar addtask@thymer.com te mailen. Als je je email adres hebt geregistreerd wordt het onderwerp van de mail als taak gevoegd. Eventuele overige tekst in de email wordt als commentaar toegevoegd. Als ik een nieuwe taak wil toevoegen die morgen af moet zijn en die wil delegeren aan teamlid Jan kan dat met een email "een nieuwe taak @jan @tomorrow". Ook via Twitter kunnen taken worden toegevoegd. De tweets moeten beginnen met ‘@stunf nt' (nt staat voor new task). Omdat de @ al gebruikt wordt in Twitter, kun je + gebruiken om extra informatie mee te geven aan je taak, zoals "@stunf nt een nieuwe taak +jan +tomorrow". Als je telefoonnummer is ingevuld bij je Twitter account kun je je taken dus ook sturen via SMS.

Kan je ook attachments toevoegen aan taken?

Het toevoegen van attachments is nog niet mogelijk. We willen ook dit probleem meteen goed aanpakken en ervoor zorgen dat gegevens makkelijk terug te vinden zijn, dus dit is iets wat in de loop van de tijd zullen toevoegen.

Wie zijn jullie drie grootste concurrenten en waarom zijn jullie beter?

We worden vooral vergeleken met producten zoals Basecamp, Remember The Milk en andere project management tools zoals ActiveCollab. Remember The Milk heeft niet voldoende ondersteuning voor teams en het maken van een planning. Bij Thymer blijft de lijst van taken die gedaan moet worden centraal staan. Hierdoor wordt het invoeren van nieuwe taken, overzicht krijgen van projecten en de planning up to date houden eenvoudiger dan bij producten zoals Basecamp. Thymer zoekt de juiste balans tussen deze simpliciteit en het aanbieden van genoeg features om er ook een effectieve project management tool van te maken.

Zijn er verschillende (betaalde) pakketten of mogelijkheden in Thymer?

Gedurende de Beta periode is Thymer gratis te gebruiken. Ook na de beta zal er een gratis versie beschikbaar blijven voor persoonlijk gebruik. Daarnaast zullen we verschillende betaalde paketten gaan aanbieden: een versie voor teams/bedrijven en een versie voor professionals/freelancers. De details zullen binnenkort op ons blog worden aangekondigd.

Er is al zoveel, er zijn veel andere takenmanagers en lijstapplicaties. Wat maakt, in één zin, Thymer echt anders dan de anderen?

Thymer is de enige applicatie die de ideale balans vindt tussen gemakkelijke invoer van nieuwe taken, intuitieve drag & drop planning, goede overzichten en krachtige team support.

Je kunt de verschillende mogelijkheden nog eens op je gemak terugkijken in de demo-video.

[HTML1]

Wil je aan de slag met Thymer, schrijf je dan in en gebruik de betakey lifehacking. We mogen er 150 weggeven dus ben er snel bij!

Reacties