De 12 minuten regel kan je helpen om te voorkomen dat je afgeleid raakt, of dat je je 'verliest' in een bepaalde taak.

Met Getting Things Done heeft David Allen de wereld laten kennismaken met de 2 minuten regel. Dat is een heel handig principe, maar langzamerhand geniet ik ook steeds meer van de 12 minuten regel.

Die 12 minuten regel leerde ik van m’n Belgische vriend Johan D’Haeseleer. Hij vertelde dat hij continue een kookwekker op z’n bureau heeft staan en die op 12 minuten instelt. Elke keer dat die kookwekker afloopt, zet hij ‘m opnieuw. Met een digitale kookwekker is dat trouwens een fluitje van een cent. Johan gebruikt die wekker om te voorkomen dat hij afgeleid raakt. Elke twaalf minuten even een herinnering: ben ik nog bezig met wat ik wilde gaan doen?

Zelf gebruik ik de 12 minuten regel net iets anders: ik zet een digitale kookwekker op 12 minuten en gebruik die tijd om zoveel mogelijk e-emails te verwerken. Als de wekker afloopt bekijk ik of ik nog 12 minuten verder ga met m’n mail, of dat ik iets anders ga doen.

Dit helpt mij enorm om mezelf niet te verliezen in m’n e-mail. Als ik niet uitkijk zit ik twee uur achter elkaar mail te verwerken. En als ik dat tè geconcentreerd doe sloopt dat me. Het werkt beter als ik even wat anders ga doen en later weer naar m’n inbox terugkeer.

Bovendien kan ik lekker effectief zijn, omdat ik door de race tegen de klok flink tempo maak. Het wordt een spelletje met mezelf. Veel leuker.

De 12 minuten regel dus. Probeer het eens. Ik ben benieuwd of het voor meer mensen werkt.

Reacties