TweetSum helpt grote aantallen followers beheren en bij het heroverwegen van een beslissing om iemand niet terug te volgen. Met TweetSum kun je snel beslissen en followers onderscheiden tussen wel/niet besloten te gaan volgen.

Als je erg veel gevolgd wordt dan raak je op een gegeven moment het overzicht kwijt van mensen die je niet volgt. Dit zijn mensen van wie je ofwel:

  • nog niet hebt besloten of je ze wilt volgen;
  • mensen waarvan je al wel hebt besloten of je ze wilt volgen.

Natuurlijk kun je dit opvangen door de e-mail die Twitter kan sturen op het moment dat je wordt gevolgd netjes af te handelen. TweetSum helpt bij grote aantallen followers en bij het heroverwegen van een beslissing om iemand niet terug te volgen.

Om de mensen die je volgt te beheren bij TweetSum log je in met je Twitter login gegevens. TweetSum toont drie kolommen: New, Followed en Meh. De kolom New bevat mensen waar je nog een beslissing over moet nemen. In de kolom Follow staan de mensen die je zelf volgt. Tenslotte bevat de kolom Meh mensen waarvan je, in TweetSum, hebt besloten dat je ze niet gaat volgen.

Als je voor het eerst in TweetSum inlogt dan staan alle mensen die je niet terug-volgt in de kolom New. De kolom Meh is dan nog leeg. Je kunt mensen eenvoudig slepen naar een andere kolom. Of meerdere mensen aanklikken en dan slepen. Mensen die je hebt gesleept naar de kolom Meh kun je op ieder gewenst moment slepen naar de kolom Followed. De volgende keer dat je inlogt werk je de kolom leeg zoals het screenshot toont. Mensen zelf slepen naar de kolom New is overigens niet mogelijk.

Beslissen of je iemand wilt volgen

Om je te helpen te beslissen of je iemand wilt volgen klik je op het Informatie icoon. TweetSum toont dan in een popup:

  • de persoonlijke tekst uit het profiel van deze persoon
  • een indicatie of deze persoon op @Replies reageert
  • het aantal mensen dat deze persoon volgt
  • het aantal mensen dat door deze persoon wordt gevolgd
  • de laatste vijf tweets en hoe lang geleden deze zijn geplaatst.

Daaronder staat direct een knop om iemand te verplaatsen naar een andere kolom.

DBI (Douche Bag Index)

TweetSum berekent op basis van het gebruik van Twitter een Douche Bag Index (DBI) van 0-100. Hoe hoger het nummer hoe groter de kans dat iemand mensen irriteert op Twitter (douche of douche bag zijn geen positieve kwalificaties). De DBI wordt nauwkeuriger naarmate meer mensen TweetSum gebruiken en zal steeds verder worden aangescherpt. Natuurlijk is het exacte algoritme geheim en spelen alle bekende Twitter statistieken een rol. TweetSum heeft er in ieder geval vertrouwen in dat de DBI zo goed werkt dat je zonder gedetailleerde profielinformatie op te vragen een goede beslissing kunt nemen. Het berekenen van een goede DBI lijkt mij op zich nog een lastige klus want iemand die ik zelf niet zou willen volgen kan heel goed door anderen wel op prijs gesteld worden.

Benieuwd naar je eigen DBI? Je kunt 'm vragen aan een van de mensen die je volgt of... tweeten onder je eigen account met de knop "Tweet my DBI" waarna TweetSum rapporteert: "Your DBI has been tweeted. Good luck.".

Mijn DBI tweet op 1 maart 2009 was: "mackaaij: My DBI is 96.70 Find yours and manage your followers at http://tweetsum.com #DBI". Ik hoop dat het algoritme nog worden aangescherpt of niet zo goed werkt met een klein aantal followers ;-)

Durf jij je eigen DBI via TweetSum te tweeten?

Deze tekst is eerder verschenen op mijn weblog als "Een manier om Followers te beheren op Twitter met TweetSum".

Reacties