Als je een word-document opslaat als pdf verdwijnen de linkjes helaas. Ongelooflijk dat zo weinig mensen weten hoe je een aanklikbare link in een pdf moet maken en dat het eigenlijk heel simpel is.

Ik wilde voor ons lifehacking event in november een pdf maken die doorgestuurd kon worden naar geïnteresseerden, netwerken en bedrijven, maar vond dat daar linkjes naar de site en kaartverkooppunt in moesten komen te staan. Als je een word-document opslaat als pdf verdwijnen de linkjes helaas. Ongelooflijk dat zo weinig mensen weten hoe je een aanklikbare link in een pdf kan maken en dat het eigenlijk heel simpel is.

Maar ik weet het nu eindelijk, lang leve google!

Dit is wat je moet doen:

  •  open de pdf (met voorvertoning/preview)
  •  selecteer het stuk tekst waar de lezer van de pdf op moet klikken
  •  Ga vervolgens in de menubalk naar 'Extra's' > 'Annoteer' > 'Voeg koppeling toe'.
  •  Dan kun je kiezen tussen 'taak binnen pdf' of 'URL'
  •  je kiest 'URL' en knipt en plakt de gewenste URL in het invoerveld
  •  druk op de knop stel URL in
  •  en dan sla je de pdf op, klaar!

Om de lezer van de pdf te attenderen op de link kun je de link onderstrepen of in het oorspronkelijke word-document vast een ander kleurtje geven en onderstrepen.

'Taak binnen pdf' (ipv URL) kun je gebruiken om te verwijzen naar een andere pagina binnen een langer pdf document.

Reacties