Als je een idee, concept of ander hersenspinsel hebt, kun je dit vastleggen zodat je in de toekomst kunt aantonen dat jij dit idee op een bepaald tijdstip al had. Hier bestaan verschillende mogelijkheden voor.

Vaak hebben mensen de meest creatieve en originele ideeën. Ontwerpen, tekeningen, zakelijke concepten, logo’s, nieuwe producten, handigheidjes, domeinnamen etc. In sommige gevallen kun je jezelf afvragen of het de moeite waard is (bijvoorbeeld omdat er een potentiële markt voor is of omdat het een origineel ontwerp of naam betreft) om dit idee te beschermen. Dit kan via een aantal wegen. De meest bekende weg voor bedrijven en ondernemers is via het Benelux Merken Bureau (BMB), tegenwoordig het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Dit is echter een nogal administratieve rompslomp (alhoewel dit wel verbeterd is met de introductie van aanmeldingssoftware) en het heeft voornamelijk betrekking op merken, logo's, productnamen en andere marketing uitingen. Ideeën zijn moeilijk te beschermen.

Vastleggen

De ultieme weg is die van een patent of octrooi, maar dit is een zeer kostbare aangelegenheid en heeft ook een meestal langdurig registratieproces.

Wat betreft ideeën en andere zaken die betrekking hebben op Intellectueel Eigendomsrecht bestaat ook de mogelijkheid om bij een kantoor van de belastingdienst een 'datumstempel' te halen. Op deze manier wordt (juridisch) vastgelegd dat jij op datum X idee Y op papier hebt gezet, of tekening, of boek/artikel, noem maar op. Nadeel hiervan is dat je langs het kantoor van de belastingdienst moet om de stempel te halen om zodoende de datumregistratie te laten plaatsvinden. De registratie/stempel zelf kost ongeveer € 3,00 per pagina.

Als lifehackers zijn wij natuurlijk op zoek om dit sneller, handiger, eenvoudiger en wellicht ook nog goedkoper te doen.

De alternatieven

Het BMB (BOIP) heef tegenwoordig ook een eigen registratiedienst voor ideeën, het iDEPOT. Je kunt je idee of document online uploaden. Hierna krijg je een digitaal bewijs van registratie. Dit bewijs is feitelijk je datumstempel. Je kunt er ook voor kiezen om het bewijs pas op te halen op het moment dat je het nodig hebt, bijvoorbeeld bij een juridisch geschil. Kosten: € 35,00 voor 5 jaar, per document.

Een ander alternatief is file-reg.nl. Dit is ook een online datumregistratie systeem van documenten. Het systeem slaat niet het document op, maar een HASH code (soort unieke digitale handtekening van een bestand) op basis waarvan later het originele bestand (rechtsgeldig) geverifieerd kan worden. Van de site: "File-Reg koppelt een elektronische vingerafdruk van een file of document aan de digitale identiteit van de registrant, zodat de gebruiker vanaf zijn computer meteen officiële registraties kan verrichten. Via de File-Reg server worden de registraties voorzien van een secuur tijdstempel. Gezien het bovenstaande hebben deze registraties nu tevens wettelijke bewijskracht in een eventuele juridische procedure." Kosten: jaarlijks € 20,00 en daarna (als je volume inkoopt van 100 credits) 1 credit per registratie. Dat komt neer op € 1,00 per document. Je document blijft dan geregistreerd zolang je de jaarlijkse contributie betaalt. Dit kan dus goedkoper zijn dan het BMB (BOIP), afhankelijk van hoeveel registraties je op jaarbasis gaat doen.

De kosten vergeleken

Bij de belastingdienst betaal je per blad, dus we gaan voor het gemak even uit van 3 pagina’s per document. In dat geval:

Kosten per jaar in €, gemiddeld 3 pagina's per document

Je ziet dat je bij 1 document van 3 pagina's het beste BMB-iDEPOT kan gebruiken, maar zodra je meer dan 4 registraties doet is file-reg.nl een betere keuze. Bij BMB-iDEPOT kun je ook - zoals bij file-reg.nl - staffel inkopen, maar deze laat ik hier even vanwege de hoge eenmalige kosten - € 350,00 - buiten beschouwing.

Uiteraard kan het ook zijn dat je alleen documenten van 1 pagina hebt. In dit geval is de belastingdienst goedkoper en is het financiële voordeel van file-reg.nl pas na 30 documenten van toepassing, maar dan nog geldt voor de belastingdienst het minpunt van het fysiek brengen van het document.

Ga je dit nu vaak gebruiken? Ik heb zelf in het verleden een aantal belastingdienst datumstempels laten zetten, maar meestal denk ik er niet aan of vind het te veel moeite. Ik denk dat als deze functionaliteit zo makkelijk binnen handbereik is voor deze prijs, ik zeker vaker documenten met ideeën etc. ga 'registreren’ omdat het meer top-of-mind ligt en omdat het sneller en goedkoper kan.

NOTE: Juridische waarde

Een datumstempel, online of offline, garandeert in geen geval dat je in een juridische procedure tegen iemand die jouw idee 'ook bedacht' heeft, je gelijk krijgt. Maar het is beter dan niets, het toont ondubbelzinnig aan dat jij op datum X dit idee al had. Het zal dus zeker helpen.

Ik ben benieuwd:

- Zouden jullie zo'n systeem gebruiken? En zo ja, welke?

Reacties