Waarom is het zo moeilijk om te gaan sporten? Of – als je een paar keer gegaan bent – waarom is het zo moeilijk om het vol te houden?

Als ik aan cliënten vraag: ‘Doe je iets aan sport?’, dan krijg ik vaak antwoorden als: ‘Ik ben van plan om binnenkort te gaan beginnen’, ‘Vroeger wel’, ‘Het zou eigenlijk wel moeten’, of ‘Nou ja, ik heb een fitness- abonnement...’.

Waarom is het zo moeilijk om te gaan sporten? Of – als je een paar keer gegaan bent – waarom is het zo moeilijk om het vol te houden? Omdat verantwoord sporten een belangrijke bijdrage kan leveren in het oplossen en voorkomen van RSI, rug-,nek-, en schouderklachten zal ik je een paar tips geven die kunnen helpen om tot ‘duurzaam’ sporten te komen. (ik schreef eerder een artikel over sport en RSI)

Tips voor ‘duurzaam’ sporten

• Bedenk voordat je gaat beginnen waarom je wilt sporten:

Is het om je uithoudingsvermogen te verbeteren? Om af te vallen? Wil je dikkere spieren? Sport je voor de gezelligheid? Wil je leniger worden? Zoek je spanning, of ga je voor het wedstrijdelement? Je kunt ook combinaties van deze punten willen. Zoek dan een sport waarin al deze punten zitten. • Kies een sport die je leuk vindt Je kunt bij veel sportverenigingen en sportscholen gratis proeflessen volgen om te kijken of het iets voor je is • Ga op een vaste dag en tijd in de week • Maak een afspraak met één of meerdere vrienden zodat je minder snel afzegt • Zeker als je weinig ervaring hebt, zorg er dan voor dat je gaat sporten onder begeleiding van een trainer Om je conditie te verbeteren hoef je niet na iedere training uitgeput te zijn; dat kan na een paar keer gaan tegenstaan waardoor je geen zin meer hebt.

Hardlopen

Wat ik specifiek nog even wil noemen is hardlopen. De afgelopen jaren is het aantal hardlopers in Nederland enorm toegenomen. Ik denk dat hardlopen een heel goede manier is om je conditie en gezondheid te verbeteren, maar er zijn nog te veel mensen die zomaar een paar gymschoenen aantrekken en beginnen te rennen – met als gevolg blessures en motivatie-verlies. Je kunt op het internet diverse opbouwschema’s vinden voor een verantwoorde opbouw van je training, en als je het echt goed wilt aanpakken kun je zelfs een online hardloopcoach nemen. Een kennis van mij is bijvoorbeeld erg enthousiast over deze www.coach4run.nl

Reacties