Manieren om je dag productief op te stellen. Ook al stroken ze niet altijd met de GTD-gedachte.

Productiviteit is vaak een kwestie van "flow". Als je eenmaal aan de gang bent kan je todo list niet lang genoeg zijn. Het probleem is vaak meer; hoe kom je op gang? Ik wil een paar van mijn trucs met jullie delen en ben erg benieuwd wat jullie doen om je dag op gang te knallen...

Microplanning

's Avonds houd ik af en toe een dagboek bij. Dat begint vaak met een melding als "Pfff, totaal niet lekker bezig geweest" of "Yeah, hyperproductieve dag, relaxed!". Die tweede categorie volgt vaak op een ochtend met wat ik microplanning noem. Tot op de minuut (nou ja, kwartier of half uur) plan ik dan de eerste uren van de dag met elk dingetje dat gedaan moet worden. Dit druist behoorlijk tegen de Getting Things Done principes in, maar verandering van spijs doet eten, toch? Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

  • 7:30 - Douche / Messi (de kat) voeden / Was ophangen
  • 8:00 - Ontbijt / Tas inpakken
  • 8:30 - Werk fietsen / Thee zetten / Opstarten
  • 9:00 - Simpele mail wegwerken / Stats checken
  • 9:30 - Offerte Klant X afmaken + mailen
  • 10:30 - Stuk over microplanning outline + ideas + screenshots
  • 11:00 - Wouter bellen / Notes moleskine > Things
  • 12:00 - IO fixes Eduhub 0.2: ervaringen in rechterkolom, ankeilers onderaan
  • 12:30 - Lunch halen
  • 13:00 - Lunch eten / Input video TED kijken

Vervolgens is het een soort wedstrijd met mezelf om per deadline die dingen gedaan te krijgen. Als het me niet lukt microplan ik meteen opnieuw om de snelheid erin te houden. Of ik smokkel en probeer dan stiekem de volgende minideadline nog strakker te stellen. Of je moet wat schuiven met taken die langer of korter duren. Deze microplanning heb ik trouwens gewoon in een tekstdocumentje zonder opmaak of echte structuur, het gaat er vooral om dat je er supersnel mee kunt werken.

Ik merk dat het me ook helpt

De eerste taak: het eerste schaap

Ik heb soms moeite om aan de gang te komen 's ochtends. Het is verleidelijk lekker door je mail te gaan werken, RSS te lezen of te Twitteren. Soms pik ik dan gewoon willekeurig een kleine taak uit waar ik niet specifiek zin in heb. Meestal een antwoord op een mail waar ik over moet nadenken, of het opschrijven van minimaal 10 ideeen voor een presentatie.

Volgende stap: doe het, DOE HET, DOE HET!!!! Alles op alles zetten om als eerste die ene simpele taak te doen, zorgt er bij mij voor dat die taak als eerste schaap dient. Is die gedaan, dan volgen de andere taakjes vanzelf als schapen over de dam.

Ontbijt 's avonds is het halve werk

's Avonds ontbijten heeft niet zoveel zin, dat zou voor je slaap ook niet goed zijn ;) Maar wat ik wel vaak doe is 's avonds (of 's nachts...) alles voorbereiden wat ik de volgende ochtend nodig heb. En dan bedoel ik ook echt alles: complete kleren outfit klaarleggen, handdoek in de douche op de verwarming, gesmeerde boterhammen voor ontbijt en onderweg en als je jezelf echt wilt verwennen de broodbakmachine met auto-timer voor vers brood.

En denk ook aan je tas met spullen voor je eerste afspraak, de print van de route erheen, het voer voor de kat en de vuilnis die naar buiten moet. Zo'n perfecte voorbereiding zorgt ervoor dat je als een prins je ochtend doorkomt zonder gekreun en gesteun. En natuurlijk kun je ook wat later opstaan...

En jij?

Wat zijn jouw lifehacks om je dag flitsend uit de startblokken te komen? Speciale rituelen? Altijd eerst je sokken aan en dan je schoenen? 8km hardlopen op het strand? 10min op je kop staan? Je dagboek lezen?

Laat het horen in de reacties!

PS: Ik ben nieuw hier op Lifehacking,. Hoop dat jullie mijn bijdragen vanaf nu zullen waarderen. Ik heb zowel vanuit mijn weblog als mijn startup grote interesse in persoonlijke effectiviteit, dus dat zal ook de focus zijn in mijn artikelen hier.

Reacties