Snel pagina's uit verschillende PDF's samenvoegen, hoe doe je dat?

Voor de meeste zaken die ik wil bewaren op mijn harde schijf, of ergens online, gebruik ik het PDF-format.

Handig en vooral snel doorzoekbaar via Spotlight, de snelle lokale zoekmachine van Apple. In de tijd dat ik nog een Windows-pc had gebruikte ik hier het programmatje AVA-find voor.

Soms wil ik pagina's verwijderen uit een PDF of uit verschillende PDF's pagina's samenvoegen. Vroeger deed ik dat met de software van de ontwikkelaars van PDF, Acrobat. Sinds kort kan dat met het nieuwe besturingssysteem Leopard een stuk sneller en makkelijker.

Pagina's verwijderen:

Open een PDF in Preview, en klik op de knop "navigatiekolom". Rechts verschijnt er een lijst van alle pagina's. Hierin kun je een pagina verwijderen en kun je de aangepaste versie van het bestand opnieuw opslaan.

Pagina's samenvoegen:

Open meerdere PDF's met het programma Preview. Klik wederom op de knop "navigatiekolom". Nu kun je pagina's van het ene naar het andere document verplaatsen (en dus samenvoegen). Sla de nieuwe versie van het bestand op, en je hebt een samengevoegd document. Heel handig!

Mochten er lezers zijn die weten hoe je dit in Windows aanpakt, regaeer dan vooral even via de comments.

Reacties