Tips om de instroom van trash en oud papier te verminderen.

Een gastbijdrage van: Emmanuel Van Melkebeke (uit Belgie)

Een van de principes die je in veel 'lifehacking gidsen' tegenkomt is dat je trash onmiddellijk moet wegsmijten, of het nu om papieren troep gaat (reclameblaadjes, documenten die je niet langer moet bewaren, enz.) danwel het de electronische variant betreft (spam, verouderde nieuwsbrieven, nutteloze docs, enz.).

Het wegsmijten gaat op zich iedere keer wel snel. Over een langere periode beschouwd neemt dit toch best wat tijd in beslag: inkomende mails sorteren, bepalen welke je niet wil houden en welke naar de trashcan verhuizen, die je dan nog regelmatig moet (laten) leeghalen; brochures, magazines, kranten, reclame, enz. die je moet doornemen, dan wegsmijten en eenmaal om de zoveel weken bij het afval moet buitenzetten, enz.

Om tijd te besparen (en daar gaat het ons uiteindelijk toch allemaal om) kan je een "stapje hoger" te werk gaan door de instroom te beperken. Of, met andere woorden, je kan een aantal daden stellen die ervoor zorgen dat je uiteindelijk minder trash ontvangt die je dan ook niet meer moet verwerken.

Een aantal voorbeelden: als je nog geen spamfilter hebt, is het aangewezen om die te installeren en correct af te stellen. Dat kan je al heel wat spam en dus tijd besparen. Bekijk ook zeker jouw diverse online nieuwsbrieven met een kritisch oog. Als er bepaalde nieuwsbrieven zijn die je feitelijk niet meer leest en systematisch verwijdert, danwel waar je al heel lang geen nuttige informatie meer uit hebt gehaald, is het aangeraden om dat abonnement op te zeggen. Dat scheelt alweer een slok op de e-mail-borrel. Om te vermijden dat je brievenbus overwoekerd wordt door allerhande reclameblaadjes, kan een sticker met "hier geen reclame aub" wonderen doen. Alweer heel wat werk bespaard (en het milieu vaart er nog wel bij ook !).

Krijg je regelmatig post, respectievelijk reclame voor vroegere bewoners van je huis ? In plaats van die weg te gooien, kan je beter op de envelop een sticker "verhuisd" plakken en die terug op de bus doen. Zo droogt ook die stroom trash op. Heb je ooit iets besteld en word je sindsdien bestookt door folders en andere reclame van dat bedrijf (iedereen die ooit iets bij Dell heeft gekocht, weet wat ik hiermee bedoel) ? Stuur dan even een mailtje met het verzoek jou geen reclame meer te sturen.

In België bestaat er ook zoiets als de Robinsonlijst: door je hier op in te schrijven, geef je te kennen dat je geen direct marketing wenst te ontvangen (www.robinsonlist.be). Zo herleid je gelijk het aantal brieven die linea recta in je papierbak eindigen.

En zo kan je nog heel wat andere zaken doen om de instroom te verminderen. Toegegeven, het kost allemaal éven wat moeite (mailtjes uitsturen, inschrijven op lijsten, sticker plakken, enz.), maar de tijd die je investeert verdien je gegarandeerd dubbel en dik terug.

Reacties