Je hebt kinderen die elke avond heel snel als een roosje gaan slapen... Je hebt ook kinderen waar je elke avond uren druk mee bent voordat ze eindelijk hun oogjes sluiten voor de nacht. Wat kan je doen?

Je hebt kinderen die elke avond binnen een kwartier slapen als een roosje... Je hebt ook kinderen waar je elke avond uren druk mee bent voordat ze eindelijk hun oogjes sluiten voor de nacht. Niet altijd, maar wel vaak heeft dit te maken met ontbrekende of onduidelijke slaaprituelen. Sommige kinderen hebben nou eenmaal iets meer aandacht en begeleiding nodig dan anderen...

Mogelijke oorzaken

Er zijn een aantal veel voorkomende oorzaken bij inslaapproblemen bij kinderen.

- het kind heeft een drukke dag gehad en is nog niet tot rust gekomen

- het kind is bang (voor het donker, voor geluiden, voor monsters, voor nachtmerries etc.)

- het kind heeft de dag nog niet goed afgesloten

- het kind heeft vervelende associaties met de slaapplek (bijvoorbeeld in geval van bedplassen, of voor straf naar je kamer moeten, of ruziemakende ouders als het kind in bed ligt...)

- de slaapplek is niet goed ingericht (bijvoorbeeld te veel licht of lawaai, te warm of te benauwd)

Oplossingen

Natuurlijk vraag elk probleem en elk kind specifieke aandacht. Mocht je vragen hebben over jouw thuissituatie, dan kan je dat doen door me te mailen of natuurlijk door een reply achter te laten, dan zal ik hier specifiek op ingaan. Voor veel problemen helpt het echter al om een goed slaapritueel te ontwikkelen.

Slaapritueel

Tijdens en voor het slapen verwerkt het kind de gebeurtenissen van de dag. Als ouder kan je je kind ondersteunen door een terugkerend ritueel te ontwikkelen. Zo leert het kind dat slapen gaan veilig is en dat het lekker is om de dag van je af te laten glijden. Meestal helpt het al als je elke avond na het badkamergebeuren (tandenpoetsen, plassen, wassen, pyama aan) even de dag doorspreekt en/of een verhaaltje voorleest. Dit kan je natuurlijk uitbreiden met van alles en nog wat: even knuffelen, de knuffels welterusten wensen, samen de gordijnen dicht doen (en de sterren en de maan weltrusten wensen) een liedje zingen, een wens of een gebedje doen etc. Maak het echter niet te ingewikkeld en zorg ervoor dat je elke avond even de tijd neemt om alle stukjes in het ritueel terug te laten komen.

Slaapt je kind nog steeds slecht in?

Mocht dit niet voldoende zijn doordat je kind angstig is of echt te veel energie heeft dan kan je je kind zelf een actieve rol geven in dit ritueel. Je kan bijvoorbeeld een speciale slaapkamer maken (een mooi geverfde doos, met dekentje is al voldoende) voor de lievelingspop of knuffel van je kind. Voor het slapen gaan laat je je kind met de knuffel de dag doornemen, je kind stopt de knuffel lekker in, geeft het een kusje en leest een verhaaltje voor. Eventueel kan je met een lief of stoer stemmetje de stem van de knuffel spelen, zodat je vragen kan stellen en kan reageren. Zeker als je kind bang is, is dit een mooie manier om je kind te laten uitleggen (samen met jou) waarom dit echt niet nodig is, en waarom de knuffel toch echt gewoon lekker moet gaan slapen!

Vervolgens kan je dan met je kind hetzelfde ritueel doorgaan (eventueel in een iets kortere versie).

Voordelen hiervan zijn dat je kind extra vertrouwen krijgt in het slaapritueel omdat hij/zij ook de andere kant (jouw kant!) meemaakt. Doordat je kind hardop angsten, en andere dingen die hij/ zij meemaakt verwoord en de oplossingen/ geruststellingen hiervoor zelf uitspreekt is het voor het kind makkelijker om alles te geloven als het zelf in bed ligt...

Meer informatie

Op internet is veel informatie te vinden over slaapproblemen bij kinderen. Ook andere problemen, zoals nachtmerries, vroeg wakker zijn of niet doorslapen wordt besproken.

Je kan bijvoorbeeld kijken op:

www.ouders.nl

www.gezondheid.be

www.gezondheidsplein.nl

Of door de volgende boeken te lezen:

Kinderen met slaapproblemen

Door R. Schregardus, ISBN 90 600 99 745

Bedtijd- de oplossing voor slaapproblemen bij kinderen.

Door Millpond Clinic (Mandy Gurney en Tracy Marshall)