Voor sommige mensen zou een niet-doen lijst een mooie aanvulling zijn op hun to-do lijst. Of een niet-meer-doen lijst natuurlijk.

Voor sommige mensen zou een niet-doen lijst een mooie aanvulling zijn op hun to-do lijst. Of een niet-meer-doen lijst natuurlijk.

Nieuwe rol

Vooral wanneer je een nieuwe rol krijgt, kan een niet-doen lijst zijn waarde bewijzen. De overgang van hardwerkende medewerker naar leidinggevende bijvoorbeeld; dat is één van de lastigste moves om succesvol te maken. Een niet-doen lijst kan je dan helpen om oud gedrag af te leren. Dan moet je die lijst natuurlijk wel regelmatig even doorkijken, bijvoorbeeld tijdens je Wekelijks Onderhoud.

Coaching

Tijdens onze coaching-on-the-job komen we het ook nogal eens tegen. Topmanagers die hun eigen e-mail (dus niet) verwerken, directeuren die de dagelijkse boodschappen doen voor het hele bedrijf, softwarebouwers die tegen een deadline werken maar toch hun eigen kopiëermachine moeten bijvullen.

Kun je delegeren

Voor veel van deze mensen zijn er taken die alleen zij kunnen doen - en waar iedereen op zit te wachten. Zet dan vooral alle taken die anderen kunnen doen, en die je dus kunt delegeren, op je niet-meer-doen lijst. Daar wordt iedereen blij van.