Het vliegtuig dat onlangs een belevingsvlucht uitvoerde rond Lelystad Airport heeft meer geluid gemaakt dan vooraf was berekend. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) laat daar onderzoek naar doen. Ze zal ''deskundigen vragen naar een verklaring hiervoor''.

Van Nieuwenhuizen reageert daarmee op een onderzoek van de zogeheten regiegroep Belevingsvlucht, een belangengroep van omwonenden, natuurorganisaties en andere betrokkenen. De regiegroep concludeert dat de Boeing 737-800 tot acht decibel meer geluid maakte dan was berekend in de milieueffectrapportage.

Als vliegtuigen over een paar jaar echt op weg zijn naar Lelystad, zullen ze nog meer geluid produceren, want dan zijn passagiers en lading aan boord. Zulke vliegtuigen zijn enkele duizenden kilo's zwaarder dan het testtoestel, aldus de regiegroep.

De regiegroep wil ook dat het besluit over de opening van Lelystad wordt heroverwogen: eerst moet het luchtruim opnieuw worden ingedeeld. Dat moet in 2023 gereed zijn. Pas als dat is gebeurd, zou een besluit over de opening genomen kunnen worden.

1.800 meter

Voordat het luchtruim opnieuw is ingedeeld, moeten vliegtuigen vanaf Lelystad Airport op zo'n 1.800 meter hoogte blijven vliegen. Als ze hoger zouden vliegen, zouden die vliegtuigen de toestellen die Schiphol naderen in de weg zitten. Bewoners van de omliggende provincies vrezen voor geluidsoverlast door de lager overvliegende vliegtuigen. 

Schiphol zit bijna aan het maximum aantal vliegbewegingen (een half miljoen per jaar). Daarom worden vakantievluchten naar Lelystad Airport verplaatst, zodat er op Schiphol ruimte komt voor ander vliegverkeer. Het jaarlijkse aantal vliegbewegingen van Lelystad Airport zal op 10.000 liggen, maar op termijn moet dat aantal naar 45.000 worden getild.

In eerste instantie zou Lelystad Airport in 2019 opengaan, maar in februari stelde minister Van Nieuwenhuizen dat uit tot april 2020.