Samenwerkingsverband Holland Rijnland gaat de mate van tevredenheid over de regiotaxi laten onderzoeken door een onafhankelijke partij. Hoewel de regiotaxi vorig jaar verhoudingsgewijs weinig klachten kreeg, valt klanttevredenheid volgens Holland Rijnland niet alleen met cijfers te meten.

De ritten van de regiotaxi zijn in handen van het landelijk opererende De Vier Gewesten (DVG). Binnen Holland Rijnland werken zes lokale (franchise) taxibedrijven voor DVG, die onder meer rijden in de gemeenten Alphen aan den Rijn en Leiden.

Volgens bestuurslid van Holland Rijnland, Van Kempen, kreeg de regiotaxi vorig jaar in totaal 187 klachten binnen over 334.000 ritten. "Dat is verhoudingsgewijs erg weinig. Ondanks dat hoor ik toch net te vaak dat het níet goed gaat, ook al blijkt dat niet uit die cijfers. De klanten van de regiotaxi vormen een specifieke, soms kwetsbare, doelgroep. Voor hen is langer wachten op een taxi extra vervelend."

Van Kempen vindt puur naar cijfers kijken te beperkt als het gaat om klanttevredenheid. "Daarvan is bekend dat het subjectief is, een ervaring, een gevoel, een bejegening, en die bestaat uit veel meer dan alleen maar de wacht- en rijtijd." Hij hoopt vooral dat het klanttevredenheid bijdraagt aan het verder kunnen verbeteren van de dienstverlening.

Het klanttevredenheidsonderzoek wordt nog voor de zomer door een externe, onafhankelijke partij uitgevoerd. De conclusies uit dit onderzoek worden na de zomer verwacht.