Lightproducten zijn goed voor de lijn, denken velen. En als je wilt afvallen móét je sporten. Wat klopt en wat niet? Lees de feiten en de fabels over afvallen.

In een kroket zitten vooral gezonde vetten

Fabel

Het is fifty-fifty, de helft van de vetten zijn verzadigd (ongezond) en de andere helft onverzadigd.

'Gewoon bewegen' is even gezond als sporten

Feit

Sporten is niet gezonder dan 'gewoon bewegen'. Er zijn zelfs veel aanwijzingen dat de hele dag stilzitten juist schadelijk is voor de gezondheid. Ook als je aan het einde van de dag gaat sporten. Juist de hele dag door actief zijn en elke dag minimaal een half uur bewegen is gezond.

Ik ben dik omdat ik zware botten heb

Dat kan wat schelen, maar eigenlijk nooit meer dan zo’n 2 kilo op je totale gewicht.

Als olijfolie niet van 1e persing is (=extra vergine), is het vet erin net zo slecht als ongezonde vetten

Fabel

Onzin, de kwaliteit van het product is wel beter, maar de vetten zijn hetzelfde.

Als je ’s avonds na 19 uur eet, word je dik. Dan wordt je voeding niet meer gebruikt en opgeslagen als lichaamsvet

Fabel

Je lichaam denkt niet om 19.00 uur 'ik doe helemaal niks meer'. Maar ga je 's avonds snacken, dan is de kans groot dat je meer eet dan nodig. De verleiding om te veel te eten kan 's avonds groter zijn. Als je moe bent zijn verleidingen moeilijker te weerstaan. De kans dat je aankomt is dan wel aanwezig.

Daarnaast is het ook heel persoonlijk wie wanneer eet. Sommige krijgen 's ochtends echt geen hap door hun keel, anderen kunnen een hele maaltijd wegwerken voor ze de deur uit gaan. Probeer elke dag drie hoofdmaaltijden te eten en niet te veel ongezonde tussendoortjes. De balans is belangrijk.

Light is altijd goed voor de lijn

Fabel

Sommige producten bevatten wel 30 procent minder energie, vet of suiker, maar geven toch nog steeds veel energie en bieden verder ook weinig gezonde voedingsstoffen. Lees meer over lightproducten.

Om af te vallen kun je beter vruchtensap drinken dan frisdrank

Fabel

Nee, een glas vruchtensap bevat ongeveer evenveel calorieën als een glas cola of sinas (± 105 kcal per glas van 250 ml). Druivensap bevat zelfs veel meer calorieën (160 kcal per glas), maar tomatensap bevat weer minder calorieën (43 kcal per glas).

Tijdens het afvallen kan ik nooit meer een biertje drinken

Een gewoon pilsje bevat inderdaad veel calorieën, ongeveer evenveel als een glas vruchtensap. Maar alcoholvrij bier bevat veel minder, maar 65 kcal per glas, dit is veel minder dan een glas appelsap (110 kcal). Proost!

Vet is slecht voor je

Fabel

Er zijn vitamines die alleen in vetten zitten. Daarnaast is vet een belangrijke bouwstof. Sommige vetten zijn wel slecht voor de gezondheid, dit zijn verzadigde en transvetten. Daarnaast leveren vetten veel energie, dus het is wel belangrijk er niet te veel van te eten.

Koolhydraten moet je mijden tijdens het afvallen

Fabel

Er zijn theorieën dat je tijdens afvallen helemaal geen koolhydraten moet eten, maar die theorieën delen we niet. Koolhydraten (zoals suiker) maken niet dikker dan andere voedingsstoffen. Maar als je er te veel van eet, dan zorgt dit wel voor gewichtstoename. Zeker tussendoortjes bevatten soms veel suikers en deze kunnen vaak makkelijk weggelaten of vervangen worden.

Van avocado word je dik

Een halve avocado bevat meer dan 2 keer zoveel calorieën als een appel. Dus tijdens het afvallen is het misschien niet verstandig om deze vrucht elke dag te eten. Maar een avocado bevat wel veel gezonde stoffen en kan dus ook best af en toe gegeten worden.

Het jojo-effect is onvermijdelijk als je snel gewicht verliest

Wanneer je snel veel afvalt is de kans groot dat je ook weer snel op je oude gewicht terugkomt. Dit hoeft niet waar te zijn. Door tegelijkertijd je voedingsgewoontes aan te passen kun je ervoor zorgen dat je op je nieuwe gewicht blijft.

Iets te zwaar zijn is juist gezond

Fabel

Gezondheidsrisico's nemen toe vanaf een bmi van 25. Zo geven de statistieken onder meer aan dat mensen met overgewicht eerder en vaker last krijgen van suikerziekte. Als je net op die grens zit is er niet echt wat aan de hand, het grootste probleem van het grensgeval is het gevaar om geleidelijk door te groeien naar echt te zwaar.

Anderzijds, het komt veel voor dat mensen met een normaal gewicht zich bezig houden met afvallen. Dat is niet gezonder dan gewoon op je gewicht blijven. Bereken je BMI om te weten of je te zwaar bent.