Steeds meer mensen hebben last van overgewicht, ook ouderen. In 2012 bleek dat bijna de helft van de ouderen te zwaar is. Ouderen die hier iets aan willen veranderen, moeten wel rekening houden met de gevaren die het met zich meebrengt.

Waarom neemt je gewicht toe?

Het is steeds moeilijker om op gewicht te blijven naarmate je ouder wordt. Dit komt onder andere doordat je stofwisseling vertraagt. De energie die je binnenkrijgt met eten verbrandt minder snel en sla je sneller op als vet. Daarnaast neemt de spiermassa af en bewegen ouderen minder: hierdoor heb je minder calorieën per dag nodig.

Dit alles zorgt dat je lichaam het met minder energie afkan. Als je je voedingsgewoontes hier niet op aanpast, dan neemt je gewicht toe.

Gezond

Afvallen kan heel gezond zijn: door minder gewicht mee te dragen, kosten activiteiten als traplopen en boodschappen doen minder energie, waardoor de kwaliteit van leven beter wordt.

Daarnaast kan overgewicht de kans op suikerziekte, een te hoge bloeddruk en gewrichtsklachten vergroten. Door af te vallen is de kans op deze problemen minder groot.

Risico's

Toch is het voor ouderen belangrijk om te overleggen met je huisarts voordat je begint met afvallen. Het kan namelijk ook gevaren met zich meebrengen.

Bij afvallen verlies je niet alleen vet, maar ook spieren. Hierdoor gaat de spierkracht achteruit en wordt de kans op vallen vergroot. Er zijn aanwijzingen dat krachttraining bij ouderen helpt om het krachtverlies tegen te gaan.

Daarnaast worden botten minder sterk tijdens het afvallen, waardoor de kans op botbreuken groter wordt. Door te blijven bewegen kan dit effect afnemen. Kies wel voor oefeningen waarbij je je eigen gewicht draagt zoals wandelen. Zwemmen en fietsen zijn minder geschikt om de botten sterk te houden.  

Naarmate je ouder wordt, heb je minder energie nodig. Om af te vallen moet je nog minder eten. Hierdoor bestaat de kans dat de voeding niet meer volwaardig is of dat er tekorten ontstaan aan bepaalde vitaminen en mineralen. 

Veilig afvallen kan dus zeker, maar begeleiding is zeker voor ouderen aan te raden. Meer weten over diëten? Kijk op de website van de Consumentenbond.