Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zondag 4 juni 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Elektrische vrachtwagen

Elektrische vrachtwagen maakt opmars, maar niemand wil rijden op waterstof

Door Jeroen Kraan

14 apr 2023 om 05:11Update: een maand geleden
nujij comment1.8K reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Er rijden steeds meer elektrische vrachtwagens rond. Maar rijden op waterstof is niet populair: bij een recente subsidieronde heeft niemand geld aangevraagd om een waterstoftruck aan te schaffen. Toch blijft het kabinet miljoenen steken in het aanleggen van waterstoftankstations voor vrachtwagens.

Dankzij een subsidieregeling komen er zo'n 400 extra uitstootvrije vrachtwagens de weg op in Nederland, jubelde het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat afgelopen week in een persbericht. "Het gaat om batterij- én waterstofelektrische vrachtwagens", voegde het ministerie eraan toe.

Maar uit cijfers die NU.nl opvroeg bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), die de aanvragen behandelt, blijkt dat er geen enkele keer subsidie werd aangevraagd voor een waterstofvrachtwagen. Al die 400 emissieloze vrachtwagens krijgen dus een batterij. Ook de 1.200 aanvragers die achter het net vissen, omdat de subsidiepot binnen een dag leeg was, wilden allemaal een elektrische vrachtwagen.

Het ministerie zegt dat het persbericht "wellicht wat ongelukkig overkomt". Toen het werd verstuurd, wist het ministerie zelf nog niet dat er geen enkele aanvraag waren gedaan voor waterstofvrachtwagens, zegt een woordvoerder.

Een jaar geleden werd er nog subsidie aangevraagd voor negen waterstoftrucks. Dat was toen 3 procent van het totaal, zegt een woordvoerder van de RVO.

Volg elektrisch vervoer

Ontvang meldingen bij nieuws

Subsidie voor waterstoftankstations

De lage cijfers zijn opvallend, want het ministerie blijft wél inzetten op infrastructuur voor waterstofvrachtwagens. Momenteel zijn er vijftien waterstoftankstations in Nederland, maar die zijn niet allemaal geschikt voor vrachtwagens.

Daarom trekt staatssecretaris Vivianne Heijnen volgend jaar 22 miljoen euro uit om vijf à tien extra tankstations op te tuigen. Een tankstation krijgt alleen subsidie als er ook bijbehorende vrachtwagens worden aangeschaft.

Volgens het ministerie zijn zulke tankstations nog nodig voor vrachtwagens die langere afstanden rijden. Die zouden niet altijd op een batterij kunnen rijden. Het ministerie verwacht daarom wél interesse in de subsidie voor waterstoftankstations. "Wij zien zelf dat het echt wat kan toevoegen voor de zwaardere toepassingen", aldus een woordvoerder.

'Liever industrie dan truck op waterstof'

Milieuorganisaties vragen zich af waarom het kabinet zo graag wil doorzetten met die waterstoftrucks. "Wat ons betreft wordt er vol ingezet op elektrificatie van vrachtwagens", zegt Bert van Mourik van Natuur & Milieu. Een vrachtwagen met een batterij gaat namelijk een stuk zuiniger om met energie dan een waterstofmodel.

Groene waterstof wordt geproduceerd met wind- of zonnestroom, maar daarbij gaat veel energie verloren. Om 100 kilometer te rijden met een waterstofauto is daarom een stuk meer elektriciteit nodig dan om 100 kilometer te rijden met een batterijwagen.

Bovendien is groene waterstof voorlopig schaars. Het kan beter worden ingezet in de industrie, die minder makkelijk overstapt op elektriciteit, vindt Van Mourik. "En niet voor het vervoer, waar elektrificatie wel mogelijk is."

Onderzoek: batterij meestal voordeligst

Uit recent onderzoek van TNO blijkt dat vrijwel alle vrachtwagens in 2035 elektrisch kunnen rijden. Dat is dan ook een stuk goedkoper dan rijden op diesel of waterstof, verwachten de onderzoekers.

Slechts voor 0,2 procent van de vrachtwagens is een batterij geen oplossing. Zij rijden zulke lange afstanden dat het bereik onvoldoende is. Volgens TNO is het daarom mogelijk dat er in de toekomst een kleine rol is weggelegd voor waterstoftrucks. Daarbij speelt ook mee of er snel genoeg laadpalen voor elektrische vrachtwagens kunnen worden gebouwd.

Ook energie-expert Thijs ten Brinck van Wattisduurzaam.nl zegt dat elektrische vrachtwagens de voorkeur hebben. "Maar het is niet gek om hier en daar op een paar hoofdroutes waterstoftankstations te hebben", zegt hij. Die zijn mogelijk nog nuttig voor het beperkte aantal vrachtwagens dat lange afstanden aflegt. Al zou het ook kunnen dat ze in de toekomst helemaal niet nodig blijken te zijn: "Dan is het pech gehad."

Elektrisch vrachtwagenpark groeit snel

Eind februari reden er 27 waterstofvrachtwagens door Nederland, blijkt uit cijfers van de RVO. Opvallend genoeg was dat er één minder dan in december. Er zijn al meer dan 400 elektrische vrachtwagens in het Nederlandse wagenpark, een aantal dat snel stijgt.

Op de markt voor personenauto's is inmiddels duidelijk dat de batterij het heeft gewonnen van waterstof. Er rijden 341.000 volledig elektrische auto's door Nederland, terwijl er slechts 597 op waterstof zijn.

  • Laadpalen voor elektrische auto's vind je overal, waar blijven die voor trucks?
    Zie ookLaadpalen voor elektrische auto's vind je overal, waar blijven die voor trucks?

Eerder

  • 02 apr 2023 om 06:33
    Iedereen elektrisch laten rijden: 'Als het goedkoper is gaat het vanzelf'
    Iedereen elektrisch laten rijden: 'Als het goedkoper is gaat het vanzelf'
  • 17 okt 2022 om 21:12
    De bus is steeds vaker elektrisch en wordt ook betrouwbaarder
    De bus is steeds vaker elektrisch en wordt ook betrouwbaarder
Beeld: Getty Images
nujij comment1.8K reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

KlimaatElektrische auto'sWaterstofJeroen Kraan

NUjij: Uitgelichte reacties

Henk_Haneveld
14 apr 2023 om 15:17
De reden waarom er geen waterstof trucks gekocht worden staat in het artikel zelf: "Een tankstation krijgt alleen subsidie als er ook bijbehorende vrachtwagens worden aangeschaft." Het is een kip en ei probleem, de ondernemers investeren geen geld in trucks waarvoor geen infrastructuur aanwezig is en de infrastructuur wordt niet gebouwd omdat er geen trucks worden gekost.
Respect: 👍 9Reacties: 💬 1
Reageer
UFO_Piloot
14 apr 2023 om 13:56
Waterstof heeft nog een hele weg te gaan maar heeft zeker potentie. Alleen als je nauwelijks ergens kunt tanken en daarbij waterstofvoertuigen significant duurder zijn vanwege een lagere productiecapaciteit, dan is het heel logisch dat niemand voor waterstof kiest. Moet wel zeggen dat elektrische vrachtwagens met batterijen alleen nuttig zijn voor last mile deliveries. Over lange afstanden is dat ook niet rendabel.
Respect: 👍 4Reacties: 💬 1
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment1.8K reacties

Net binnen

  • 18:53
    Vermeer best bezochte tentoonstelling van het Rijksmuseum ooit
  • 18:53
    Varkens kinderboerderij kunnen veilig zonnen dankzij zonnebranddonaties
  • 18:13
    De Vries ziet positieve punten na GP Spanje: 'Komen dichter bij de top tien'
  • 18:00
    LiveblogAntwerp van Van Bommel scoort nog niet in kampioenswedstrijd

Meest gelezen

  • 1
    Alle 95 appartementen onbewoonbaar na brand in Amsterdam
  • 2
    De comeback van de basisbeurs is (bijna) een feit, maar niet voor alle studenten
  • 3
    PSV wil Peter Bosz vastleggen als nieuwe trainer
  • 4
    Verstappen boekt in Barcelona op dominante wijze zijn veertigste Grand Prix-zege
  • 5
    Clublegende Benzema verlaat Real Madrid na veertien jaar en 25 prijzen


Nieuwsvideo's

  • Tientallen arrestaties in Rusland tijdens pro-Navalny-protesten
    Tientallen arrestaties in Rusland tijdens pro-Navalny-protesten
  • Fatale botsing tussen 5 auto's en een bus in Zuid-Italië
    Fatale botsing tussen 5 auto's en een bus in Zuid-Italië
  • Wonen we in de toekomst massaal op het water?
    Wonen we in de toekomst massaal op het water?
  • Opruimen dodelijk treinongeluk India begonnen
    Opruimen dodelijk treinongeluk India begonnen

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden