Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Vrijdag 24 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
File

EU-verkoopverbod op benzineauto's op losse schroeven door Duitse coalitieruzie

Door Jeroen Kraan

02 mrt 2023 om 20:30Update: 22 dagen geleden
nujij comment1.6K reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Het Europese verbod op de verkoop van benzineauto's dat per 2035 zou ingaan, staat op losse schroeven. De Duitse minister van Verkeer zegt het plan toch niet te steunen, tot ontsteltenis van een deel van zijn eigen kabinet. Mogelijk biedt een inlegvel uitkomst.

Het leek afgelopen oktober allemaal in kannen en kruiken: de Europese Commissie, het Europarlement en de lidstaten bereikten een akkoord over het einde van de auto met brandstofmotor. Vanaf 2035 zouden geen personenauto's meer worden verkocht die op fossiele brandstoffen rijden.

Dat was vijf jaar later dan het Nederlandse kabinet eigenlijk wilde, maar toch een flinke stap. Nu is ongeveer 10 procent van de binnen de EU verkochte auto's elektrisch, maar door de wet zouden over twaalf jaar alle nieuwe auto's uitstootvrij zijn.

De liberale FDP twijfelde al eerder openlijk over het voorstel. Afgelopen zomer leidde het tot ruzie met coalitiepartner Die Grünen, aangevoerd door klimaatminister Robert Habeck. Hij stemde uiteindelijk namens Duitsland in met het EU-voorstel.

Duitsland wil een uitzondering voor synthetische brandstof

Maar op het laatste moment vertoont de coalitie opnieuw barsten. FDP-minister Volker Wissing (Verkeer) zei eerder deze week dat Duitsland het verbod op de brandstofmotor toch niet wil steunen, tenzij er een uitzondering komt voor auto's die volledig op synthetische brandstof gaan rijden. De machtige Duitse auto-industrie hoopt dat die uitzondering de geliefde brandstofmotor in leven houdt.

Het leidde tot verbazing in Brussel, waar het voorstel op een lijst stond om volgende week afgehamerd te worden zonder debat, nota bene door ministers van Onderwijs. Nu moeten vertegenwoordigers van de lidstaten vrijdag toch nog bespreken hoe Duitsland overtuigd kan worden. Zonder Duitsland is er onvoldoende steun voor de wet, omdat ook Italië en Polen al dwarsliggen.

Mogelijk kan een inlegvel bij de wet een oplossing bieden, zegt een betrokkene. "In deze fase zou het heel moeilijk zijn om helemaal opnieuw te gaan onderhandelen." Een bijsluiter bij de wet zou de FDP toch in staat stellen om in het thuisland een gedeeltelijke overwinning te claimen. Wat er precies in moet staan, is nog onduidelijk.

Veel meer groene stroom nodig

Jan Huitema, de VVD-Europarlementariër die de wet namens de milieucommissie door het Europees Parlement loodste, ziet er niets in om alsnog auto's op synthetische brandstoffen te laten rijden. Hij wees er in een speech in het parlement al op dat er ontzettend veel groene stroom nodig is om die brandstoffen op een duurzame manier te maken. Dat kost veel meer stroom dan elektrische auto's dezelfde afstand te laten afleggen.

"Wil je synthetische brandstoffen gebruiken, dan heb je vijf keer zo veel windmolens, zonnepanelen en dus grondstoffen nodig", zei Huitema. "Ik denk dat dit de verkeerde manier is."

Ook milieugroep Transport & Environment is kritisch op het voorstel van Wissing. "Het is simpelweg onmogelijk om bij te houden wat voor brandstof automobilisten over de gehele levensduur in hun voertuig stoppen", zegt Alex Keynes van de organisatie. Een auto die in theorie op synthetische brandstoffen moet rijden, komt namelijk ook nog op benzine vooruit.

"Als de prijs van deze geavanceerde brandstoffen - zoals verwacht - onbetaalbaar blijkt, dan zullen deze auto's alsnog op fossiele brandstoffen gaan rijden", denkt Keynes.

Beeld: ANP
nujij comment1.6K reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

KlimaatEconomieAuto's

NUjij: Uitgelichte reacties

The_pearl_of_africa
02 mrt 2023 om 22:03
Wat zijn beweegredenen ook mogen zijn, ben ik blij als deze wet er niet doorheen komt. Of in ieder geval met de nodige aanpassingen.Het streven van enkel schone auto's is een heel mooi streven. Maar de infrastructuur en de benodigde hoeveel elektriciteit zullen tegen dan nog niet op het nodige niveau zijn. Het gaat dringen worden aan de zeer beperkte laadpalen rondom flat en appartementengebouwen. De auto's zullen veelal gelijktijdig geladen worden, in de avond als we thuis zijn. En dan schijnt er geen zonnetje dan zal je het enkel van de wind moeten hebben, of is het dan ineens geen probleem om hem op kolen op te laden?Er zullen dus meerdere oplossingen nodig zijn. En als die opties duurder zijn. Dan zal dat betekenen dat de rijkere medemens op bijvoorbeeld synthetische brandstoffen kunnen rondrijden. Prima toch?Wat de opties ook zijn, al je mogelijkheden beperken tot 1 oplossing lijkt me gewoon niet slim en haalbaar
Respect: 👍 105Reacties: 💬 9
Reageer
Eurofiel
02 mrt 2023 om 21:53
Mijn gedachte hierover vanuit iemand die thuis is in de logistieke kant van het verhaal.(eigen bedrijf in duurzame installatietechniek). Het is natuurlijk heel leuk dat al die ambtenaren willen dat we in 2035 geen benzine autos meer mogen kopen. Door wet/regelgeving en subsidies door de overheid wordt het aandeel van EV's dan ook steeds groter en verwacht ik tegen die tijd ook dat zeker 70% van de verkochte auto's elektrisch is. Dit met incentives van de overheid. Wat we met zn alle heel makkelijk vergeten is dat we al die auto's ook nog een keer moeten opladen. Mensen met woningen op de grond kunnen nog een laadpaal kopen maar vooral in (grote)steden gaat dit logistieke problemen opleveren. Daar komt bij dat onze huidige infrastructuur verre van klaar is om dit te bewerkstelligen. We moeten jaarlijks een factor 3/4 minimaal meer investeren dan nu het geval is om het uberhaubt logistiek mogelijk te maken.
Respect: 👍 70Reacties: 💬 7
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment1.6K reacties

Net binnen

  • 23:36
    Rwandees die model stond voor film 'Hotel Rwanda' vrijgelaten uit gevangenis
  • 23:26
    Koeman schrikt van zwak Oranje in Parijs: 'Ik verwacht maandag een reactie'
  • 23:01
    Van Dijk zoekt naar woorden na afstraffing in Frankrijk: 'Dit is gewoon slecht'
  • 22:57
    Hoofdaanklager die Trump beschuldigt krijgt poederbrief met doodsbedreiging

Meest gelezen

  • 1
    Meisje (7) overleden bij ongeluk met stadsbus in Utrecht, jongen (5) zwaargewond
  • 2
    Grote asteroïde scheert zaterdag zichtbaar langs de aarde
  • 3
    Klanten van ING kunnen weer geld overmaken na storing
  • 4
    60 uur taakstraf voor Van Meijeren (FVD) omdat hij zonder rijbewijs door rood reed
  • 5
    Hoe Oranje dankzij Van Gaal ook nog een sluiproute naar het EK heeft


Nieuwsvideo's

  • Hond gered van steile klif door vrijwilligers in Maleisië
    Hond gered van steile klif door vrijwilligers in Maleisië
  • Vuurzee op snelweg in VS nadat tankwagen kantelt
    Vuurzee op snelweg in VS nadat tankwagen kantelt
  • Neerkletterend raam raakt Chinese man op haar na
    Neerkletterend raam raakt Chinese man op haar na
  • Oekraïne gebruikt nu ook kamikazevoertuigen tegen Russen
    Oekraïne gebruikt nu ook kamikazevoertuigen tegen Russen

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden