De Verenigde Naties en andere partijen moeten een oude olietanker voor de kust van Jemen zo snel mogelijk leeghalen om "een van de grootste olierampen in de geschiedenis" te voorkomen, stelt Greenpeace in een donderdag gepubliceerd reddingsplan. Daarvoor is de kennis van Noordwest-Europese landen als Nederland noodzakelijk.

Aan de oude en roestende olietanker FSO Safer met meer dan een miljoen olievaten aan boord is al zo'n zeven jaar geen onderhoud gepleegd. Apparatuur om branden te voorkomen of bestrijden werken niet meer. De olievaten moeten daarom worden overgeladen op andere schepen, aldus Greenpeace.

Om de olietanker heen moet een drijvende dam van zo'n kilometer lang worden aangelegd. Als het misgaat, kan die mogelijk de gevaren indammen.

"Maatregelen om een grote ramp te voorkomen, of in elk geval de impact te beperken, kunnen niet langer wachten", zegt Ahmed El Droubi van Greenpeace MENA, de Greenpeace-tak in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. De olietanker zou vier keer meer olie kunnen verliezen dan de Exxon Valdez in 1989, waarschuwde de VN eerder. Die veroorzaakte destijds een beruchte milieuramp bij Alaska.

Jemen wordt al jaren geteisterd door een burgeroorlog. Juist door deze humanitaire crisis en de politieke situatie is het volgens Greenpeace cruciaal om nu actie te ondernemen. Paul Horsman, projectleider bij Greenpeace International, zegt te begrijpen dat het een grote opgave is om de olie in deze tanker veilig te stellen. "Maar de belemmeringen zijn vooral politiek."

Als de olietanker gaat lekken, zinkt of misschien zelfs explodeert, kan dit leiden tot hevige gezondheidsproblemen voor mensen in de regio. Daarnaast veroorzaakt het een grote milieuramp in de Rode Zee. Bovendien zou het effect hebben op de wereldeconomie, aangezien de olietanker de zeevaart door het Suezkanaal zou beperken.

Olietanker bij Jemen is potentiële milieuramp en troefkaart voor rebellen
165
Olietanker bij Jemen is potentiële milieuramp en troefkaart voor rebellen