Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Donderdag 28 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, helder 17° TV GidsLive voetbalwedstrijden 0 liveVerkeersinformatie 0 kmBeursinformatie 721.74
Is het een goed idee om de economie weer op te starten met klimaatbeleid?

Is het een goed idee om de economie weer op te starten met klimaatbeleid?

Door Rolf Schuttenhelm

05 mei 2020 om 17:59 Update: 3 jaar geleden
Reacties op dit nieuwsbericht113 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
De coronacrisis is ook een economische crisis. Om uit dat dal te klimmen, hebben we een andere aanpak nodig dan vlak na de recessie van ruim tien jaar geleden, zeggen experts. Toen koos de wereld voor een grijze koers, maar nu moet dat een groene zijn. Waarom nu wel en toen niet?

NU.nl sprak met energie-economen Bjarne Steffen en Tobias Schmidt van de vooraanstaande Zwitserse universiteit ETH Zürich. In vakblad Joule pleiten ze ervoor de coronacrisis te benutten.

Volgens hen biedt de pandemie de politiek een unieke kans om klimaatbeleid versneld in te voeren. De economen zeggen dat dit niet alleen cruciaal voor het bereiken van de klimaatdoelen is, maar ook goed voor de economie is. Dan moeten we geld wel slim investeren en gebruikmaken van het momentum.

Waarom biedt de coronacrisis een kans en waarom is groen beter dan grijs?

Nationale overheden gaan vanwege de coronacrisis hoe dan ook gigantische bedragen investeren. Die staatssteun kun je maar één keer besteden en dan moet het ook raak zijn, zegt Schmidt. "Je kunt dat geld beter steken in nieuwe technologie, dan in een verouderd energiesysteem. Dat oude systeem lekt veel geld weg via de import van fossiele brandstoffen."

"Duurzame energie kunnen we zelf produceren en biedt allerlei extra voordelen. Zo levert het veel meer banen op, die ook hoogwaardiger zijn. En met bijvoorbeeld windtechnologie heeft Europa een leidende marktpositie."

De coronacrisis biedt ook een kans om het duurzaam te doen, omdat de rentetarieven worden verlaagd, vervolgt Schmidt. "Dat maakt het aantrekkelijk om nu duurzame energieprojecten te financieren. Die hebben vooral opstartkosten, die daarna worden terugverdiend."

Steffen noemt een derde reden: "De coronacrisis wordt wel 'het einde van het neoliberalisme' genoemd. We waarderen de rol van de staat weer. Dat kan een keerpunt zijn. Van het coronavirus tot klimaatverandering, we realiseren ons dat de vrije markt structurele duurzaamheidsproblemen niet kan oplossen." Naast sterke nationale overheden is volgens Steffen ook Europese samenwerking essentieel.

Tot slot moeten we er volgens Schmidt ook andersom naar kijken. Het klimaatprobleem vraagt precies wat er nu komt: grote overheidsinvesteringen. En dat is ook gelijk de laatste kans. Om de opwarming onder de afgesproken 1,5 graden te houden, moet de wereldwijde uitstoot over tien jaar bijna zijn gehalveerd. "Als die kentering uitblijft, zal klimaatverandering enorme economische schade veroorzaken."

  • Experts: 'Leer van vorige crisis en zet in op groen herstel'
    Zie ookExperts: 'Leer van vorige crisis en zet in op groen herstel'

Waarom lukte het tien jaar geleden niet?

De vorige diepe recessie was het gevolg van de kredietcrisis van 2008. Een jaar later faalde de klimaattop van Kopenhagen, omdat klimaat van de politieke agenda gleed. Er werd geïnvesteerd in 'oude' sectoren, waarna de CO2-uitstoot zelfs versneld steeg.

Die sectoren hebben volgens Steffen vaak nog de beste lobbycontacten en weten daarmee makkelijker de politiek te beïnvloeden. "Maar er is één belangrijk verschil: duurzame energie heeft inmiddels het hoogste rendement. Tien jaar geleden was duurzaam nog te duur. Nu zijn we voorbij het kantelpunt en is het andersom."

"Kijk naar de explosieve groei van bijvoorbeeld zonne-energie. Nu zijn juist steenkool, schaliegas en teerzandolie financieel niet meer rendabel. Ook elektrische auto's zitten al bijna op het kantelpunt."

  • Zonnestroom in China voorbij belangrijk kantelpunt
    Zie ookZonnestroom in China voorbij belangrijk kantelpunt

Miljarden belastinggeld voor KLM, is dat wel zo slim?

Het is ook de toekomst die je zelf creëert, voegt Schmidt eraan toe. "Tien jaar geleden was zonne-energie de duurste stroombron. Nu is het dankzij investeringen de goedkoopste." Zo moet het volgens hem ook verder. Om moeilijke sectoren als de staalindustrie en luchtvaart duurzaam te maken, zijn enorme investeringen nodig. Investeringen die nooit vanuit de bedrijven zelf zouden komen. "Grootschalige toepassingen van waterstof kunnen rendabel worden als er ook flink in wordt geïnvesteerd. Dat moet vanuit nationale overheden komen."

In hun publicatie waarschuwen de beleidsonderzoekers voor 'groene boodschappenlijstjes': maatregelen die op korte termijn milieuwinst lijken te geven, maar op de lange termijn contraproductief kunnen zijn.

"Je moet zeker geen staatssteun meer geven aan steenkoolbedrijven", zegt Steffen. "Maar het is de vraag of het slim is je te verzetten tegen staatssteun aan vliegmaatschappijen. Binnen Europa moeten we investeren in hogesnelheidstreinen, maar intercontinentaal is er nog geen duurzaam alternatief."

"En het gaat hier ook om werkgelegenheid en het maatschappelijke belang. Je wil niet dat je eigen luchtvaartmaatschappij omvalt en een concurrent het gat vult. Het is misschien beter om met invloed binnen de sector te verduurzamen."

Ook op dat vlak kunnen we leren van de vorige crisis, zegt Schmidt. "De banken die toen miljarden kregen, waren binnen enkele maanden alweer aan het lobbyen tegen regulering van de financiële sector. We moeten zeggenschap inbouwen én iets terugverwachten van bedrijven die staatssteun willen. Als je wil verduurzamen, heb je toekomst."

  • 'Alle landen hebben economisch voordeel van aanscherpen klimaatbeleid'
    Zie ook'Alle landen hebben economisch voordeel van aanscherpen klimaatbeleid'
  • 'Staatsteun in tijden van corona kan ook duurzaam'
    Zie ook'Staatsteun in tijden van corona kan ook duurzaam'
Beeld: EPA
Reacties op dit nieuwsbericht113 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Klimaat


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

Reacties op dit nieuwsbericht113 reacties

Net binnen

  • 05:40
    WeerberichtOpnieuw warm nazomerweer (en het weekend belooft ook al veel goeds)
  • 05:18
    Het Woord van vandaag: Raad jij het woord van de dag?
  • 05:17
    Verdachte van doodsteken Albert Heijn-medewerker verschijnt voor de rechter
  • 05:04
    Consument besteedt online meer aan uitjes en minder aan kleding

Meer Economie

  • Gemeenten moeten nog lang wachten op geld van Chemours-fabriek
    Gemeenten moeten nog lang wachten op geld van Chemours-fabriek
  • Jongeren onder de zestien jaar mogen voortaan geen flitsbezorger worden
    Jongeren onder de zestien jaar mogen voortaan geen flitsbezorger worden
  • jan linders roermond
    Jumbo mag vier Limburgse supermarkten overnemen
  • Contactformulier op Arriva-website lekt contactgegevens van 195.000 reizigers
    Contactformulier op Arriva-website lekt contactgegevens van 195.000 reizigers
  • Philips slaapapneu
    Philips gaf duizenden klachten over apneuapparaten jarenlang niet door
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Marco Borsato wordt vervolgd voor zedendelict met minderjarige
  • 2
    Feyenoord scoort nog één keer in restant tegen Ajax en boekt historische zege
  • 3
    Onschuldige man na 28 jaar in Amerikaanse gevangenis vrijgelaten
  • 4
    Crisis bij Ajax eist volgend slachtoffer: rvc-voorzitter Eringa treedt terug
  • 5
    Ajax-coach Steijn blijft strijdbaar, maar spelers zijn verdeeld: 'Een moeilijke vraag'


Nieuwsvideo's

  • Amerikaanse astronaut keert na 371 dagen in ruimte terug
    Amerikaanse astronaut keert na 371 dagen in ruimte terug
  • Weinig vrienden? 'Dat ligt niet aan jou, jij bent niet sociaal onhandig'
    Weinig vrienden? 'Dat ligt niet aan jou, jij bent niet sociaal onhandig'
  • Mexicaans gezin houdt hoofd koel terwijl beer picknick verstoort
    Mexicaans gezin houdt hoofd koel terwijl beer picknick verstoort
  • Nieuwe statiegeldautomaat voorkomt plakkende handen
    Nieuwe statiegeldautomaat voorkomt plakkende handen

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden