Je zult in de teksten van Minco Eggersman met een vergrootglas moeten zoeken naar verwijzingen naar het geloof van de zanger/drummer en zijn bandgenoot Axel Kabboord. Met at the close of every day is Eggersman vooral op zoek naar het liedje en die ene noot.

Hoe christelijk is at the close of every day eigenlijk? Speelt de band op zondag? "Ja hoor, geen enkel probleem", aldus Eggersman. En zijn ze terug te vinden op de EO Jongerendag? "Nee, daar zal je ons niet vinden. Prima dat het er is, maar ik denk dat we er sowieso te alternatief voor zouden zijn." Eggersman vindt de christelijkheid van at the close of everyday dan ook wel meevallen. "Onze bassist Bart (Looman, GG) is atheïst, maar Axel en ik zijn zeker gelovig. Maar we proberen mensen niet te bekeren, iets waar we in de begintijd zelfs om werden gecomplimenteerd. Het is echter wel een onderdeel van mijn leven en net als in het dagelijks bestaan komt het af en toe naar boven. Als je mijn teksten leest, kan je het er soms uit opmaken. Maar niet heel duidelijk; een bakker kan ook gelovig zijn."

Vertwijfeling
Wat zijn die religieuze verwijzingen dan die soms in de teksten van Eggersman opduiken? "Het geloof is niet iets wat ik even 'aan' zet als ik een liedje schrijf, het is iets heel natuurlijks. En dus schrijf ik het ene moment over mijn struggle met het vaderschap, maar op een ander moment over mijn struggle met het geloof." At the close of every day's laatste plaat Troostprijs heeft die strijd en de vertwijfeling zelfs als een terugkerend thema, zoals in de song 'Graduation vs. the Ruins of My Life'. "Als je niet afgestudeerd bent in theologie, snap je veel dingen van God niet. Maar als je wel afgestudeerd bent, ga je nog veel meer twijfelen aan je geloof omdat je veel dieper op zaken ingaat", legt Eggersman uit. "Toch blijf ik God zoeken, ik geef niet op. Mijn muziek helpt me hierbij en mijn liedjes zijn de afdrukken van mijn binnenkamer. Ken je mijn liedjes, dan leer je mij kennen."

De zanger/drummer vindt het soms moeilijk om dingen te zien vanuit het perspectief van God. "En dan gaat het om heel algemene zaken in de wereld. In bijvoorbeeld 'It's Like Fire' gaat het over de film Shooting Dogs en die gaat weer over de oorlog in Rwanda."

Maar Eggersman wil vooral niet dat zijn teksten al te duidelijk zijn. "Ik krijg veel vragen over mijn teksten, maar ik hou er niet van om dingen te concreet te zeggen; dingen mogen ook wel multi-interpretabel zijn." Hoe zit het dan met de teksten in Eggersmans andere band The Spirit That Guides Us, het los-vast collectief dat inmiddels negentien leden heeft geteld en in het najaar met een nieuwe plaat komt? "Daarin zijn wel alle leden gelovig. En de statements zijn een stuk harder, maar hardcore leent zich dan ook veel beter voor wat zwaardere, zwart-wit teksten. De zanger in die band heeft een nummer geschreven over het overlijden van zijn moeder en schreeuwt het verdriet hierover uit naar God. Bij at the close of every day is de muziek zachter, waardoor de teksten vaak ook genuanceerder worden."

Religieuze beleving
In 2003 toerde at the close of every day met David Eugene Edwards, dan nog zanger van 16 Horsepower en tegenwoordig solo actief, door Europa. Edwards steekt zijn geloof niet onder stoelen of banken. Eggersman: "Het is grappig, je zou het misschien wel denken, maar het geloof is nooit echt ter sprake gekomen tijdens die tournee. We hebben meer FIFA 2005 tegen elkaar gespeeld op de Play Station dan dat we over geloof hebben gepraat."

Eggersman heeft wel een nieuwe inspiratiebron overgehouden aan die tournee met Edwards: de Estse klassieke componist Arvo Pärt die als een exponent van het minimalisme wordt gezien. De Amerikaanse zanger draaide de muziek voor een optreden en Eggersman was verkocht. "Pärt is voor mij een bijna religieuze beleving. De man is zo geobsedeerd met muziek bezig, schrijft muziek voor Pasen en Pinksteren, is miljonair, maar dat lijkt 'm niet te interesseren." De componist is van grote invloed op at the close of every day. "Pärt is heel erg voor sfeer en voor het weglaten van noten. Van Pärt heb ik geleerd dat het er eerder om gaat hóé je die ene noot speelt, dan hoeveel noten je speelt. Het is heel filmische muziek, iets waar ik op dit moment sowieso veel mee bezig ben. Ik schrijf nu muziek voor een film van de NPS die deze zomer op tv gaat komen."

Nog even terug naar het geloof. At the close of every day dient met kleine letters geschreven te worden, iets dat tot Eggersmans tevredenheid door de voltallige media lijkt te zijn opgepikt. Het is ooit gesuggereerd dat dit uit geloofsovertuiging zou zijn. De zanger nuanceert dat. "We willen ermee aangeven dat we in dienst staan van het liedje. Het gaat bij at the close of every day niet om de ego's of de grootheidswaan, maar het gaat erom dat we de liedjes willen laten spreken. Daarnaast staat een hoofdletter voor mij voor iemand die aanzien heeft. God schrijf je met een hoofdletter."

Meer audio/video, concertdata en achtergronden van At The Close Of Every Day vind je bij KindaMuzik.