In bad met Timesbold

Jason Metritt aka Whip houdt wel van een beetje zelfspot. Vorig jaar bracht hij zijn tweede soloplaat uit, met de cynische titel Blues for Losers. Nu heeft hij zich weer aangesloten bij zijn bandleden, de cowboys van Timesbold.

Om met een nieuwe plaat met wederom een spottende titel, Ill Seen Ill Sung, door stoffige spooksteden in Amerika en Europa te trekken. Wees gewaarschuwd voor de semistoere huilebalkjes van Timesbold!

Whip, de frontman, zanger en liedjesschrijver uit Portland, Oregon, maakt weinig onderscheid tussen zijn solowerk en het bandmateriaal. "Ik doe altijd beide tegelijk. Ik schrijf elke dag liedjes. Ditmaal ging dat heel natuurlijk. We gingen een boerderij binnen en kwamen er twintig dagen later uit met een nieuwe plaat."

Democratisch

"Solo of met de band: idealiter hebben beide methodes allemaal voordelen. In een band zou het creatieve proces democratisch moeten gebeuren, maar ik ben nogal een fascist wat dat betreft. Het is wel plezieriger om samen muziek te maken; soloshows vereisen daarentegen een andere manier van luisteren."

"Ik ga zelf het liefst naar optredens waar ik als luisteraar moeite voor moet doen. Gisteren ben ik naar Vic Chesnutt wezen kijken. Je moet echt je best doen om erbij te blijven, maar als je dat lukt, dan gebeuren er bijzondere dingen."

Zatte Buster Keaton

"De titel van deze nieuwe plaat spreekt me aan. Het is gebaseerd op een geweldig boek van Samuel Beckett, Ill Seen Ill Said, later verfilmd met een zatte Buster Keaton erin! Het idee achter dat werk laat zich verwoorden als: what comes up must come down. Als iets het thema van mijn plaat zou zijn, dan is dat het."

Geregeld jaagt Whip als killer-cowboy met teksten over de grootte van zijn shotgun op duistere klanken de luisteraar de stuipen op het lijf. Nummers als 'When I Come Around' laten zich het beste omschrijven als 'spookstadmuziek'.

Intens

"Ja, dat klinkt me goed in de oren. Spookstadmuziek. De liedjes moeten echter hoofdzakelijk intens zijn. De tekst komt bij mij altijd eerst, de muziek volgt daar nogal natuurlijk op. Het is daarbij leuk om de ruwe rakker uit te hangen. Helemaal als je een zielige zwakkeling als ik bent."

"Met name 'When I Come Around' heeft die rauwe agressiviteit. Maar ik wil het liefst allerlei typen nummers schrijven. Townes van Zandt schreef ook maar vijf sombere liedjes en verder met name vrolijke nummers en toch staat hij om de eerste vijf bekend."

"Ik laat de onderwerpen een beetje in me opkomen. Je moet er niet bewust voor kiezen om een liedje te schrijven over de hele dag met de deuren slaan, maar als het in je opkomt is het goed."

Schrijven in bad
Voor dat op laten komen van onderwerpen heeft de frontman van Timesbold zo zijn methodes.

"Het is nogal een specifiek proces bij mij. Ik gebruik trucjes om mijn onderbewustzijn op gang te helpen. Dit gaat debiel klinken, maar ik laat bijvoorbeeld een bad vollopen met water, ga erin zitten, doe mijn hoofd onder water en dan maar dingen op me af laten komen. Ik lig zo een half uur lang, tot aan het hyperventileren toe, om mijn materiaal te verzamelen."


Video: All Readymade - Timesbold

"Een andere truc is naar een bar gaan waarin de muziek en de woorden van de gasten om je heen op een gelijk volume zijn. Het geroezemoes dat je vagelijk overhoort schrijf je over. Ik vul de leegtes in tussen wat ik hoor."

Conversaties

"Soms komt het voor dat ik echte zinsneden uit conversaties in mijn songteksten verwerk. Het hele idee erachter is om voor jezelf te ordenen in de chaos. Dat is sowieso iets wat we als mensen meer moeten doen in ons leven, naar mijn mening."

Bij kroeggesprekken en Samuel Beckett houdt het niet op met de verwijzingen op Ill Seen Ill Sung. "'Canção Bebendo' is een Portugese traditional. Het werd vroeger op straat gezongen en ik vond het op een gegeven moment in een boek."

Kinderen

"De tekst heeft twee jaar lang op mijn koelkast gehangen en ik dacht er elke dag aan. Het was voorradig toen ik het nodig had. 'Lame Horse' is een versje dat een oude vriend van me voor zijn kinderen zong. Ik heb dat liedje uitgebreid. Het is een soort eerbetoon aan die vriend van me geworden."

"Zo heb ik ook een oude bluessong opnieuw gebruikt, 'Go Down Old Hannah'. Dat zongen de zwarte slaven. 'Old Hannah' was de zon die maar onder moest gaan. Ik haal overal wat vandaan. Iedereen vertelt verhalen en ik wil niemand discrimineren. Ik recycle al met al meer dan dat ik schrijf. Ik herbenoem."

Meer audio/video, concertdata en achtergronden van Timesbold vind je bij KindaMuzik.

Tip de redactie