Eigenlijk vat Miss Kittin haar nieuwe album BatBox zelf nog het beste samen: "Witches and vampires / Frenchies do it better", zingt ze op openingsnummer 'Kittin Is High'.

In de periode van drie jaar die tussen haar debuutalbum I.Com en BatBox zat, verhuisde Caroline Hervé van Berlijn naar Parijs en werd ze bovendien gebeten door een vleermuis. Hoe anders valt haar flirt met gothic en electronic body music te verklaren?

Boosaardig

Bovendien ontmoette ze op een Parijs Halloweenfeest de Amerikaanse illustrator Rob Reger. Hij is de geestelijk vader van Emily the Strange, een boosaardig meisje dat omringd is met katten.

Voor BatBox liet Kittin zich door Reger omringen door vleermuizen, terwijl producer Gabriel Pascal zich bezighield met het retrogeluid dat door het album giert.

Suikerspinkapsel

Het is het geluid van de jaren tachtig, van zwarte lijntjes onder je ogen en zwarte suikerspinkapsels. Van Front 242, Sisters of Mercy en Anne Clarke, de zwartgallige synthipophelden van weleer. Maar dan zonder de depressieve ondertoon.

Bovendien hoeft Hervé de wereld niet zo nodig te verbeteren. Liever zingt ze met vlakke stem over het leegzuipen van de minibar, te hoge naaldhakken en de eenzaamheid op vliegvelden.

Clubknallers

Kittin is op haar best als ze de poppen laat dansen, zoals op potentiële clubknallers als 'Pollution of the Mind', 'Barefoot Tonight' en het titelnummer. Zodra ze gas terugneemt voor een handvol ingetogen intermezzo's, verslapt de aandacht.

Daarmee is BatBox weliswaar geen vijfsterrenalbum, het is wel een van de betere dansplaten van de afgelopen paar maanden. Origineel, gedurfd en brutaal. Precies zoals je Miss Kittin kende, eigenlijk.

Meer audio/video, concertdata en achtergronden van Miss Kittin vind je bij KindaMuzik.