Nooit werkte Omar Rodriguez zo lang aan een plaat als aan The Bedlam in Goliath. En dat is vreemd. The Mars Volta klonk namelijk nooit eerder zo daadkrachtig en punky.

Waar voorganger Amputechture het moest hebben van een subtiele opbouw en de buitenaardse gitaarerupties van John Frusciante, kiest Rodriguez nu voor pijnlijk intens gespeelde riffs en een muzikaal tempo dat alleen hijzelf echt bij kan benen.

Een snelheidsduivel is het, die Omar Rodriguez. Niet voor niets komt hij dit jaar nog met acht nieuwe soloplaten en staan er alweer twee nieuwe Mars Voltaplaten in de steigers. "Het is apart. Na het uitbrengen van Amputechture ging het een stuk moeizamer met het schrijven van nieuw materiaal. Ik schreef dan wel constant, maar toen ik de muziek bij elkaar had die oorspronkelijk bedoeld was voor ons vierde album ging het mis. Ik vond het niet goed genoeg. Het was meer van hetzelfde."

Tegenvallers
Een probleem waar The Mars Volta sowieso al mee te kampen had. Amputechture is het eerste Mars Volta-album dat door pers en fans niet strikt en alleen met superlatieven overladen is. De gretige ontdekkingsdrift, de revolutionaire mix van stijlen, het was in al z'n originaliteit na drie platen niet zo verfrissend meer.

"Precies dat idee had ik na het afronden van onze vierde plaat. Naar mijn idee klonken de nieuwe nummers als een mix van Frances the Mute en Amputechture. Een pijnlijke conclusie. Ik heb de hele plaat aan de kant gezet. Een moeilijke tijd."

Ook de rest van de band bevindt zich op dat moment, zo aan het eind van 2006, niet in haar beste doen. Zo wordt er voor de eerste keer niet getoerd. Op een paar losse shows in Australië en aan de Amerikaanse Westkust na, komt er weinig van de grond.

Wanneer de reacties op en verkoop van Amputechture tegenvallen besluit de band direct weer de studio in te duiken. Eerst gaat Rodriguez echter op een aparte vakantie.

Duivelse plaat
Zoals in meerdere recente Mars Volta-interviews al aangehaald is, was dit een trip met nare bijverschijnselen. "Het heeft de aanwezige problemen nogal versterkt. In Jeruzalem vond ik een antiek ouijabord. Via dat bord is het mogelijk om met geesten te praten."

Met geesten spreken? Hoe serieus hij dit zelf neemt is moeilijk te pijlen, maar dat er zware tumult is uitgebroken in de studio valt volgens Rodriguez niet anders te verklaren: "Er gebeurden zulke onverklaarbare dingen. Totale opnamesporen verdwenen van mijn computer, niet te geloven. Mijn toenmalige hulp in de studio is psychisch volledig doorgedraaid. Op een avond heeft hij al het nieuwe materiaal mee de woestijn in genomen. Vrienden van mij moesten hem overtuigen het aan mij terug te geven. Hij stond erop dat The Mars Volta deze plaat niet zou afmaken. Te gevaarlijk, veel te gevaarlijk. 'Deze plaat is duivels', zei hij."

Rodriguez maakt The Bedlam in Goliath dan ook niet op de meest gangbare manier. Eigenlijk wist geen van de bandleden waar het Mars Volta-opperhoofd mee bezig was. Zelfs zijn evenknie, beste vriend en zanger Cedric Bixler-Zavala kon de snelheid van Rodriguez' muzikale brein niet bijbenen.


Video: The Mars Volta - Televators

"Wat ik heb gedaan is niet echt normaal, maar wel verfrissend. Talloze stukken muziek heb ik opgenomen. Van al die losse fragmenten heb ik pas later daadwerkelijk nummers gesmeed. Ik was de enige die al die stukjes in een grotere context kon zien."

Psychische slijtageslag
Dat kan misschien ook de paranoia van zijn studiohulp verklaren. Die zat immers twaalf uur per dag met verschrikkelijk hectische muziek opgescheept waar hij amper wijs uit kon worden. "Misschien heeft dat meegespeeld. Het was een slijtageslag, een heel erg heftige plaat om te maken. Met die jongen gaat het intussen iets beter. Hij heeft psychische hulp nodig gehad."

Psychische hulp die menig luisteraar misschien ook wel nodig heeft na beluistering van The Bedlam in Goliath. Het is verreweg de meest intense en harde Mars Voltaplaat tot op heden geworden. "Het is ons punkalbum geworden", zegt Rodriguez.

Een rare conclusie als je de gefragmenteerde totstandkoming van de plaat bekijkt. Punk is toch live? In één keer met zijn allen die nummers op de band knallen? "Absoluut. Maar zo klinkt de plaat toch ook? Het klinkt heavy en rechttoe rechtaan, maar stiekem zit er heel veel studiowerk in." Rodriguez oogt gretig en tevreden. Er staat een wereldtour aan te komen en hij doet interviews in zijn oude geliefde woonplaats Amsterdam. Zou The Bedlam in Goliath de duivelse geesten terug de fles in hebben gedwongen?

Meer audio/video, concertdata en achtergronden van The Mars Volta vind je bij KindaMuzik.