Door de Olympische Spelen lopen de Chinezen vanaf 2008 het gevaar dik, lui of dood te worden. Veel olympische sponsors handelen namelijk in vet of ongezondheid. Volgens onderzoeker Geoff Dickson veroorzaakt deze reclame ‘westerse ziektes’. Slecht voorbeeld doet slecht volgen.

De Olympische Spelen ademen een geest uit van sportiviteit, gezondheid – in ieder geval iets positiefs. Bedrijven die van het IOC toestemming krijgen olympisch sponsor te worden hopen hiervan te profiteren. Juist in niet-Westerse landen kan dit leiden tot ongezonde taferelen. Tenminste, dat staat in een artikel in the International Journal of Sport Management and Marketing. Zodoende wordt geconcludeerd dat de Spelen slecht kunnen zijn voor de nationale gezondheid.

Aan de andere kant: hebben bedrijven als Coca-Cola en McDonald’s dit evenement nog nodig om bekendheid te verwerven? En hebben de Spelen van 1988 in Seoul ook vetzucht naar Zuid-Korea gebracht?

Hoe dan ook: in het artikel wordt het IOC opgeroepen zich meer bezig te houden met dit fenomeen. Dus ophouden met sportiviteit en gezondheid propageren en tegelijkertijd een ongezonde levensstijl verkopen. “Zodat iedere stad die de Olympische Spelen wil organiseren zich ook serieus bezighoudt met juist het verkopen van een gezond leven.”