In de strijd om de Olympische Spelen van 2012 zetten de vijf kandidaatsteden alles in om de gunst te winnen van het IOC. Londen hoopt nu op zijn 21.000 taxi’s, die mensen met een rolstoel kunnen vervoeren. In Parijs zouden er maar zeven van dit soort voertuigen zijn.

Naast de Olympische Spelen organiseert een gaststad ook de Paralympics. Dat is een extra reden om ervoor te zorgen dat een stad voor iedereen toegankelijk is. Vorig jaar bijvoorbeeld zagen we in Athene hoeveel problemen er waren voor lichamelijk gehandicapten, die niet of amper in staat waren zich normaal over straat te verplaatsen. Overal hindernissen, hoogteverschillen, alhoewel de stadions zelf goed toegankelijk waren. Ook de metrostations waren voorzien van liften, die trouwens vooral door luie Grieken werden gebruikt.

Londen vestigt daarom nog maar eens de aandacht op hun 21.000 taxi’s, die allemaal in staat zijn om mensen met een rolstoel te vervoeren. In het bidbook is een heel stuk hierover opgenomen. Net als in New York en Parijs trouwens, met respectievelijk twaalf en zeven speciale taxi’s. Tenminste, dat zeggen de Engelsen nu.

Als ze gelijk hebben, mogen we constateren dat de verschillen tussen de kandidaatsteden enorm is. Zeven of 21.000 taxi’s is een verschil.

Op dit moment brengen de IOC-leden een bezoek aan Moskou om met eigen ogen te zien hoe het er daar voorstaat. Over twee maanden brengen ze een rapport uit met hun bevindingen, om op 6 juli te bepalen wie in 2012 de Spelen krijgt.

En dan weten we ook hoe belangrijk die taxi’s zijn voor het IOC.