Vliegrampen, eboladoden, verkiezingsuitslagen en een opwarmend klimaat. Het jaar 2014 in harde cijfers:

Twee grote vliegtuigrampen tekenden dit jaar. De eerste vond plaats op 8 maart met vlucht MH370. De Boeing 777 van Malaysia Airlines vloog van de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur naar de Chinese hoofdstad Peking, en raakte tussen Maleisië en het zuiden van Vietnam van de radar.

Het toestel met 239 personen aan boord is op 31 december al 298 dagen onvindbaar.

Alleen al met deze ene vliegramp werd het totale aantal vliegtuigdoden in 2013 bijna overtroffen. Toen overleden namelijk 256 personen naar aanleiding van een vliegtuigramp.

Op 17 juli vond een tweede grote vliegramp plaats met een Boeing 777 van Malaysia Airlines, namelijk het ongeval met vlucht MH17.

Bij deze ramp kwamen alle 298 inzittenden om. Zeven dagen later stortte ook nog een vliegtuig neer boven Taiwan, en de dag daarna nog tussen Algerije en Burkina Faso.

Dicht op elkaar

Hoe vaak gebeurt het dat vliegtuigongevallen zo dicht op elkaar volgen? Regelmatig, volgens gegevens van Aviation Safety Network. Gekeken naar passagiersvliegtuigen met minimaal veertien inzittenden, is het sinds 1970 168 keer voorgekomen dat minstens twee vliegtuigen op dezelfde dag zijn verongelukt.

Maar liefst 247 keer zat er één dag tussen twee grote ongevallen. De langste periode zonder grote luchtvaartincidenten duurde 109 dagen tussen 30 januari en 15 maart in 2013.

Ebola

Een meer sluimerende ramp was de ebolauitbraak in west-Afrika. Sinds 23 maart houdt de Wereldgezondheidsorganisatie WHO de uitbraak van deze ziekte bij. Sinds juli kreeg de ziekte epidemische vormen. Op 12 november werd de grens van vijfduizend eboladoden overschreden.

De uitbraak van ebola dit jaar is veruit de grootste sinds de ziekte in 1976 werd ontdekt. In dat jaar overleden 431 van de geregistreerde 602 geïnfecteerden. Sterker nog, het personen dat in 2014 aan ebola is overleden, is ruim vier keer groter dan alle voorgaande eboladoden bij elkaar opgeteld.

Warmste weer ooit

Afgelopen jaar was ook het warmste jaar in de afgelopen drie eeuwen. De gemiddelde dagtemperatuur over het hele jaar komt uit op 11,5 graden Celsius, tegenover 10,1 graden Celsius normaal.

Tot dan toe waren 2006 en 2007 de warmste jaren ooit gemeten met een jaargemiddelde van 11,2 graden Celsius. In 2014 waren vrijwel alle maanden warmer dan gemiddeld. Augustus was de enige uitzondering daarop. Acht maanden behoren zelfs tot de tien warmste.

Economie

Op economisch gebied krabbelde Nederland eindelijk een beetje uit het dal. Na een krimp van 0,3 procent in het eerste kwartaal steeg het bruto binnenland product (bbp) in het tweede kwartaal met 0,6 procent. In het derde kwartaal zwakte die groei weer iets af met 0,2 procent.

De huizenmarkt trok na jarenlange daling weer iets aan. De verkopen liggen maandelijks op het niveau van voor de crisis.

In februari stond de werkloosheid nog wel op 8,8 procent, een voorlopig hoogtepunt. In de rest van het jaar daalde dat percentage naar 8,0 procent, maar het komt nog niet in de buurt van het niveau van voor de crisis.

Gemeenteraadsverkiezingen

Nederland had dit jaar tweemaal gemeenteraadsverkiezingen: 384 van de 403 gemeenten mochten op 19 maart naar de stembus. Zo’n 8685 stemlokalen openden hun deuren voor een nieuwe gemeenteraad. Hier vindt u alle stemlokalen in uw buurt.

De uitslag was duidelijk: lokale partijen ontvingen 29,7 procent van de stemmen. De landelijke partijen CDA (14,3 procent), VVD (11,9), D66 (11,8) en PvdA (10,2) ontlopen elkaar niet veel. Ongeveer 53,8 procent van de stemmers maakt de gang naar de stembus.

Op 19 november mochten de inwoners van vijftien gemeenten hun stem voor een nieuwe gemeenteraad uitbrengen. Deze verkiezingen werden later in het jaar georganiseerd vanwege de aanstaande fusies in die gemeenten op 1 januari 2015.

Europees Parlement

Nederlanders mochten op 14 mei ook naar de stembus voor de Europese verkiezingen. D66 haalde de meeste stemmen, maar het CDA kreeg een zetel meer in het Europees Parlement dankzij de lijstverbinding met CU/SGP.

Daarmee wordt het CDA de grootste Nederlandse partij in het Europees Parlement met vijf zetels. Net als D66 haalde de PVV vier zetels. De Partij voor de Dieren haalt voor het eerst een zetel.

De Nederlandse opkomst bij deze verkiezingen was 37,3 procent. Dat is iets hoger dan vijf jaar geleden, toen 36,8 procent hun stem uitbracht.

Songfestival

Daarnaast deed Nederland het goed in meerdere prominente internationale competities, waaronder het WK voetbal, de Olympische Spelen in Sotsji en het Eurovisie Songfestival. Ilse de Lange en Waylon eindigden als The Common Linnets als tweede in de liedjeswedstrijd.

Het duo ontving maar liefst 238 punten, waarvan acht keer de volle twaalf punten. Sinds 1956 haalde Nederland 1777 punten in totaal, waarvan 29 keer 'douze points'.

Olympische Spelen

Tijdens de Olympische Spelen in Sotsji haalde de Nederlandse sporters in totaal acht keer goud, zeven keer zilver en negen keer brons. Daarmee zijn de afgelopen winterspelen de meest succesvolle ooit voor Nederland.

Met die medailleoogst eindigde Nederland op de vijfde plek in het medailleklassement. Dat is echter niet de hoogste notering. In 1972 haalde de Nederlandse winterequippe op de vierde plek.

WK voetbal

Het andere toernooi waar Nederland uitblonk, was het WK voetbal. Nederland eindigde als derde op het toernooi waar 736 spelers van 295 verschillende clubs voor 32 landen uitkwamen. Bayern München is de hofleverancier van het toernooi met liefst vijftien voetballers.

In de achtste finales blijven, uitgezonderd geblesseerden en schorsingen, 368 spelers van 185 clubs uit 36 competities over. Ook in die fase van het toernooi blijft Bayern München de club die de meeste spelers afvaardigt.

In de halve finales, waar Nederland uiteindelijk strandt, is Feyenoord na de Duitse topclub de hofleverancier met vijf spelers.

Klik op de onderstaande afbeelding voor een interactief overzicht van afvaardingen van clubs in de achtste finales:

Uiteindelijk zet Nederland alle 23 spelers in de selectie in tijdens het toernooi. Daarmee is het de eerste deelnemer in de historie van het WK dat alle selectiespelers inzet. In totaal worden 171 goals gemaakt, 191 gele en 10 rode kaarten uitgedeeld.