Na twee jaar van recessie klimt de Nederlandse economie voorzichtig uit het dal.

De stijgende werkloosheid stagneert, de huizenmarkt krabbelt op. Tegelijkertijd blijkt de nationalisatie van SNS Reaal nog onvermijdelijk.

Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank (DNB), voorspelt in oktober dat Nederland uit de recessie is. "Veel seinen staan op groen", zegt Knot, nog voordat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met de officiële cijfers over de economie naar buiten komt.

Knot krijgt gelijk, want twee weken na zijn uitspraak publiceert het CBS het nieuws dat de economie in het derde kwartaal is gegroeid. Al is die groei met 0,1 procent minutieus, het is wel de eerste plus sinds het tweede kwartaal in 2012.

Deze groei kan niet voorkomen dat op 1 februari de drie grootste pensioenfondsen van ons land aankondigen dat zij definitief gaan korten op de pensioenen. Zij moeten dit doen vanwege een te lage dekkingsgraad, die mag volgens de wet niet onder de 105 procent komen.

Werkloosheid

De alsmaar stijgende werkloosheid blijft een groot probleem, het percentage blijft door de economische malaise maar groeien. Op het moment dat de stijging steeds kleiner wordt, is het wachten op een omslagpunt.

En dat komt er. Voor het eerst sinds juni 2011 daalt de werkloosheid van 8,7 procent in juli naar 8,6 een maand later. Het aantal faillissementen blijft in 2013 wel licht stijgen.

Huizenmarkt

De huizenmarkt heeft volgens banken en makelaars de bodem bereikt. Hoewel de prijzen blijven dalen, laat het aantal verkochte woningen een stijgende lijn zien.

De opwaartse economische trend is ook waar te nemen in de AEX-stand. De beurskoers tikte nog vlak voor de jaarwisseling de 400 punten aan, die grens is in september 2008 voor de val van Lehman Brothers voor het laatst overschreden.

Ondanks de tekenen van herstel, vindt Standard & Poor's de vooruitzichten op economische groei te mager en de kredietbeoordelaar neemt op 29 november de prestigieuze triple-A-status van Nederland af.

FNV

Vakcentrale FNV is bezig met een vernieuwingsproces na grote interne onenigheid twee jaar eerder over het pensioenakkoord. De bond wil meer invloed van de leden en minder macht voor de afzonderlijke bonden.

De twee grootste FNV-bonden Bondgenoten en Abvakabo moeten macht inleveren, maar gaan uiteindelijk in het najaar wel akkoord en sluiten zich aan bij het vernieuwde FNV in Beweging. Op 15 mei kiezen de leden Ton Heerts als nieuwe voorzitter.

Bij thuishulporganisatie Sensire wordt een massaontslag voorkomen door de vakbonden, maar Achmea maakt begin december bekend vierduizend banen te schrappen. De verzekeraar kampt met het feit dat steeds meer klanten via internet hun polissen afsluiten en daarbij minder voor aanvullende verzekeringen kiezen.

Banken

Op 1 februari maakt de dan net aangetreden minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem bekend dat SNS Reaal wordt genationaliseerd. De staat betaalt in totaal 4,8 miljard euro.

ING is juist bezig met het aflossen van de 10 miljard euro staatssteun die de bank in 2008 ontving. Op 30 oktober wordt ruim 1 miljard euro afgelost, het laatste deel wordt naar verwachting in 2015 afbetaald.

Ook ABN Amro is op weg om volledig uit overheidshanden te komen. Op 23 augustus kondigt het kabinet bij monde van Dijsselbloem aan dat de bank weer naar de beurs gebracht kan worden, op zijn vroegst in 2015.

Dan de Rabobank. Door nagenoeg ongeschonden uit de crisis te komen leek het imago niet meer stuk te kunnen. Maar dat loopt anders, want op 29 oktober schikt de bank in het Liborschandaal voor een recordbedrag van 774 miljoen euro. Bestuursvoorzitter Piet Moerland stapt op.

Europa

De Europese Centrale Bank (ECB) verrast vriend en vijand door in november de rente te verlagen naar 0,25 procent, het laagste percentage sinds de invoering van de euro. De lage inflatie in de eurozone is voor ECB-president Mario Draghi de belangrijkste reden.

Ook kondigt de ECB voor 2014 een grootschalig balansonderzoek van Europese banken aan.

Verenigde Staten

De politiek in de Verenigde Staten houdt de wereld in haar greep wanneer Republikeinen en Democraten geen oplossing kunnen vinden over het verhogen van het schuldenplafond. In ruil daarvoor willen de Republikeinen de verplichte invoering van de zorgverzekering voor alle Amerikanen, de zogenoemde Obamacare, uitstellen.

Dit wetsvoorstel van president Barack Obama is belangrijk voor de Democraten, uitstel is dus onbespreekbaar. Het gevolg is dat de Amerikaanse overheid geen geld meer kan lenen waardoor niet meer betaald kan worden voor overheidsdiensten.

Met de sluiting van nationale parken en musea zijn de gevolgen nog relatief onschuldig, maar de shutdown van de Amerikaanse overheid legt de politieke impasse feilloos bloot.