Wat in 2011 in filmland unaniem als nieuwe norm werd beschouwd, geldt ook in 2012 als de standaard.

Het lijkt wel alsof iedere tweede film in 3D verschijnt. Bijna elke film kunnen we ruimtelijk waarnemen, of we willen of niet. En de films die in 2012 niet in 3D uitkomen, verschijnen in het overweldigend grote IMAX-formaat. Ook regisseur Martin Scorsese wil nooit meer anders.

En de films die in 2012 niet in 3D uitkomen, verschijnen in het overweldigden grote IMAX-formaat. Reden voor bioscoopexploitant Pathé om aan de drie reeds bestaande IMAX-bioscopen in Nederland nog twee toe te voegen.

Actiefilms als The Avengers, The Amazing Spiderman, Prometheus en The Dark Knight Rises maken dankbaar gebruik van 3D en IMAX-formaat en lokken bezoekers met innovatieve effecten naar de bios. Met vele gebroken records ten gevolge. Zelfs Titanic krijgt een 3D-bewerking waardoor de hand van Kate langs het gecondenseerde raam zo door je wimpers lijkt te strijken.

Schietpartij Aurora

Helaas trok het slotdeel uit de Batman-trilogie door andere omstandigheden de aandacht. In het Amerikaanse stadje Aurora bestormt in juli een bewapende man een bioscoop tijdens een vertoning van The Dark Knight Rises.

De dader berooft twaalf mensen van hun leven. Filmmaatschappij Warner Brothers beëindigt alle promotionele activiteiten rondom de film. NU.nl kan de cast enkele dagen voor de schietpartij wel interviewen. Regisseurs schrappen scenes uit hun dan nog te verschijnen films, uit respect voor de slachtoffers.

Nederland omarmt de kinderfilm. Titels als Brammetje Baas, Kauwboy , Mees Kees en Nono, het Zigzagkind vieren grote successen. Ook in het buitenland vallen enkele kinderfilms in de prijzen. Sanne Wallis de Vries schijnt het geheim achter dit succes te kennen.

Sylvia Kristel

Helaas worden we in 2012 ook gedwongen om afscheid te nemen van belangrijke personen uit de filmwereld. De internationale filmwereld rouwt om regisseur Tony Scott (o.a. Top Gun) die in augustus van een brug in Los Angeles springt en op 68-jarige leeft zelf een einde maakt aan zijn leven. Ook acteur Michael Clarke Duncan laat ons achter. De Green Mile-acteur overlijdt in september op 54-jarige leeftijd.

In Nederland staan we stil bij de dood van Sylvia Kristel. De actrice die faam verwierf met haar rol als Emmanuelle wordt 60 jaar oud. Aan het einde van het jaar bereikt ons het bericht van het overlijden van Jeroen Willems. Enkele maanden is de acteur en zanger de Gast van het Jaar tijdens het Nederlands Film Festival en ontvangt hij een Gouden Kalf voor zijn rol in Cop vs. Killer. Niet veel later verliest animatie-pionier Gerrit van Dijk zijn gevecht tegen een terminale ziekte.

Maar er wordt in 2012 ook heugelijk nieuws gemaakt. Komiek Will Ferrell kondigt een vervolg van de cultfilm Anchorman aan en ook het Star Wars-epos wordt vrolijk uitgebouwd. Bovendien bewijst de 23e James Bond-film Skyfall dat onze liefde voor de filmheld 007 al sinds 1962 wordt gekoesterd. Wereldwijd breekt de films records.

Oscars

Tijdens de 84ste Acadamy Awards, door popcorminnend publiek gewoon Oscars genoemd, zet een film de technische progressie van de gehele filmindustrie op zijn kop. The Artist verschijnt niet alleen in het zwart/wit, maar onthoudt zich van ieder gesproken woord en gaat er met het gouden beeldje voor beste film van door.

Hoofdrolspeler Jean Dujardin onderstreept het succes van de film en wint de prijs voor beste acteur. Meryl Streep ontvangt  een Oscar voor haar vertolking van Margaret Thatcher. De Belgisch/Nederlandse productie Rundskop wordt wel genomineerd in de categorie Beste Niet-Engelstalige Film, maar legt het af tegen het Iraanse A Seperation.

Venetië

In Venetië werden wederom de Gouden Leeuwen uitgereikt. Helaas niet aan de regisseur Marco Bellocchio die daarop bekendmaakt nooit meer naar het filmfestival af te willen reizen. Ook regisseur en tevens jurylid Matteo Garrone trekt zijn liefde voor de Gouden Leeuwen uit frustratie in. Kim Ki-duk krijgt voor zijn drama Peite de prijs voor beste film.

Regisseur Sacha Polak sleept tijdens het Internationaal Filmfestival in Berlijn met zijn debuut Hemel de prijs van International Film Critics in de wacht. Anton Corbijn zit niet alleen in de jury van de Berlinale 2012, maar kijkt tijdens het festival in de Duitse hoofdstad ook voor het eerst naar de documentaire over hem. De Gouden Beer voor beste film wordt aan Paulo en Vittorio Taviani voor hun werk Ceasar Must Die.

Regisseur Jos Stelling is de grote winnaar tijdens het Nederlands Filmfestival. Hij wint voor de film Het Meisje en de Dood een Gouden Kalf. De twintigers Hannah Hoekstra en Reinout Scholten van Aschat krijgen de prijs voor beste actrice en beste acteur.

Filmjaar 2012

Na het enorme succes van de Millenniumtrilogie – 65 miljoen verkochte boeken - maakt David Fincher de verfilming. © AFP
Rooney Mara zet zichzelf op de kaart met haar vertolking van de hyperintelligente maar sociaal gestoorde Lisbeth Salander. Daniel Graig speelt tegenspeler Mikael Blomkvist. © AFP
Ondanks alle technische ontwikkelingen als 3D en IMAX komt de stomme zwart-witfilm 'the Artist' bij de Oscars dit de jaar als grote winnaar uit de bus. © AFP