Het afgelopen jaar draaide - ook in de modewereld - om de aardbeving en tsunami in Japan.

De Japanse modeweek in Tokio werd afgelast en verschillende ontwerpers en modemerken zetten zich in om de slachtoffers te steunen of er zelfs - in een enkel geval - een slaatje uit te slaan.

Het jaar 2011 gaat ook de boeken in als het jaar waarin ontwerper John Galliano werd opgepakt om zijn antisemitische uitspraken, een gebeurtenis die niet alleen voor veel ophef zorgde, maar ook een enorme geruchtenstroom over de mogelijke nieuwe ontwerper opriep. Tevens is 2011 het jaar waarin Amsterdam Fashion Week haar dieptepunt bereikte, de Arnhem Fashion Week compleet flopte en als het jaar waarin online shoppen populairder is dan ooit.

fashion week amsterdam
De Amsterdam Fashion Week bereikte haar dieptepunt. Foto: NUfoto/Toon van Stralen

Dior

Modehuis Dior stelde hoofdontwerper John Galliano in februari direct op non-actief nadat hij was gearresteerd in zijn woonplaats Parijs voor mishandeling en antisemitische uitspraken. Toen er ook nog een filmpje uitlekte van de toestand besloot Dior zijn topontwerper te ontslaan.

Direct na het ontslag van Galliano begon de geruchtenmachine over een mogelijke nieuwe opvolger op volle toeren te draaien. Namen als Lanvin's Alber Elbaz, Haider Ackermann en Givenchy's Riccardo Tisci kwamen voorbij. Tot op heden is nog niet bekend wie daadwerkelijk in de voetsporen van Galliano zal treden.

460 John Galliano
Topontwerper Galliano moest dit jaar voor de rechter verschijnen. Foto: AFP

Vogue

Bij de Amerikaanse Vogue liep alles dit jaar - buiten een klein liftincidentje - juist op rolletjes. De verkoop van het tijdschrift steeg enorm en in oktober werd het blad uitgeroepen tot tijdschrift van het jaar.

Modejournaliste Fiona Hering moet 'dat kunnen wij ook!' gedacht hebben, want een Nederlandse Vogue is inmiddels in de maak. Wanneer het eerste nummer verschijnt is nog niet bekend, wél is al bekend dat Karin Swerink, ex-hoofdredactrice van de Glamour, in de huid van Anna Wintour kruipt en er met de scepter zal zwaaien en dat Rinke Tjepkema de website van het blad van content zal gaan voorzien.

Hollands glorie

Hoewel de Nederlandse Vogue zich nog moet bewijzen bij het kritische modepubliek, vieren de Nederlandse modellen al enige tijd hoogtij. Daphne Groeneveld, Saskia de Brauw, Lara Stone, Marloes Horst en Mirte Maas lopen de grootste shows, veroveren een plekje in de mooiste campagnes en poseren voor de lenzen van de beste fotografen.

Vooral Lara Stone gaat - al sinds 2009 - als een speer. De blondine werd in september door GQ uitgeroepen tot 'vrouw van het jaar' en schitterde op de cover van menig tijdschrift. Vogue lijkt haar grootste fan te zijn, Stone verscheen in 2011 in maar liefst 16 editorials.

460 lara stone vogue
Neerlands trots Lara Stone prijkte dit jaar meerdere malen op de cover van Vogue.

Transseksuelen en 'femiman'

Naast de Nederlandse modellen mogen ook transseksuelen en ‘femiman’ , ofwel mannelijke modellen met vrouwelijke trekjes en kwaliteiten, tevreden terugkijken op het afgelopen jaar. De modewereld speelde in 2011 met seksen en zowel de transseksuele Lea T als 'femiman' Andrej Pejic boekten succes in rollen die normaal gesproken door vrouwelijke modellen vervuld worden.

Katie Grand, hoofdredactrice van het tijdschrift Love en pionier op het gebied van het gebruik maken van verschillende seksen voor verschillende rollen, zette in februari de transseksuele Lea T al zoenend op de cover van haar blad en maakte zelfs een nummer geheel in androgyne thema.

love lea t
De transseksuele Lea T zoent met model Kate Moss op de cover van Love.

Het Nederlandse warenhuis Hema volgde tien maanden later door het twintigjarige mannelijke model Andrej Pejic - in juni door FHM op de lijst van honderd meest sexy vrouwen gezet - de nieuwste push-up beha aan te laten prijzen. Hema wilde met de campagne aantonen dat zelfs mannen er een indrukwekkend decolleté van krijgen.

Karl Lagerfeld

Karl Lagerfeld bewijst in 2011 maar weer dat hij de enige echte duizendpoot in de mode-industrie is en grapt over zijn overvloed aan samenwerkingen dat hij Karl 'Labelfeld' zou moeten heten.

De modekoning ontwierp dit jaar drie flesjes voor Coca-Cola Light, maakte een hotelkamer van chocolade voor Magnum, kroop achter de tekentafel voor een kristalcollectie in samenwerking met Orrefors, creëerde pennen en aanstekers voor ST Dupont, maakte een beautycollectie voor Sephora, een etiket voor een wijnfles en ging een samenwerking aan met horlogemerk Fossil.

460 karl lagerfeld
Karl Lagerfeld maakte dit jaar een hotelkamer van chocolade. Foto: AFP

Alsof dat nog niet genoeg is ontwierp hij zijn gebruikelijke collecties voor Chanel, Fendi en zijn eigen label en creëerde hij ook speciaal voor warenhuis Macy's en luxewebshop Net-a-Porter een lijn. Ook voor 2012 ligt er al een opdracht voor de doorgewinterde ontwerper klaar, als aftrap van de Fashion Weeks in februari wordt hij hoofdredacteur van de Metro.

Zin en tijd voor feestjes heeft Lagerfeld niet meer, want dat heeft hij naar eigen zeggen al te veel gedaan in zijn leven.