De automarkt trok dit jaar langzaam weer een beetje aan, nadat deze branche vorig jaar veel te lijden had onder de economische crisis. Autoweek zet de tops en de flops van het afgelopen jaar op een rijtje.

De Toppers van 2010

Citroën DS3

Wat zeg je? Citroën die gaat proberen het de Mini moeilijk te maken. We konden vorig jaar nog hartelijk lachen om de komst van de DS3. Wat van Citroën kun je veel zeggen, maar dat ze bekend staan om hun strak sturende en snelle auto’s – nou nee. Inmiddels zijn we honderdtachtig graden gedraaid.

De DS3 is om te beginnen een hartstikke leuke verschijning en het publiek lijkt hem ook te omarmen. Helemaal in de snelste 155 pk THP-uitvoering is het leuk speelgoed. Wat betreft rijkwaliteiten zit hij zeker nog een graadje onder de Mini, maar Citroën heeft zichzelf zeker op de kaart gezet in het land van de kleine premium hatchbacks. Nooit gedacht dat het Citroën zou zijn die eindelijk eens antwoord geeft op de meesterlijke Mini van BMW.

citroen ds3
Citroën DS3

Alfa Romeo Giulietta
Dit jaar struikelde de langverwachte Alfa Romeo Giulietta de markt op. De presentatie ging op z’n zachtst gezegd nogal rommelig en op het laatste moment werd wegens een marketingflater de typenaam zelfs nog veranderd van Milano in Giulietta. We waren een beetje sceptisch over de nieuwe Alfa, want meest recente modellen hebben toch wat te weinig Alfa DNA.

De Giulietta voldoet weer helemaal aan de verwachtingen. De besturing is lekker vlezig en uiterlijk en vanbinnen wordt meteen duidelijk met welk merk je te maken hebt. De nieuwe Italiaan gaat het vast maken in de klasse van 1-serie en A3. Lekker veel nieuwe Alfa’s op de weg dus, in 2011. Daar kun je als autoliefhebber niets op tegen hebben.

giulietta
Alfa Romeo Giulietta

Infiniti M
Twee jaar geleden kwam Infiniti op de Europese markt. Het luxemerk van Nissan wil het proberen in de klasse waarin BMW, Mercedes en Audi de dienst uitmaken. Dat wil nog niet erg lukken. Te oordelen aan de verkoopcijfers moet de Infiniti-showroom een soort van stiltecentrum zijn. Slechts 51 exemplaren zijn er op kenteken gezet in de eerste elf maanden van dit jaar.

Toch heeft de M, een concurrent voor E-klasse en 5-serie ons heel aangenaam verrast. Het is een luxe limousine met een prettig rafelig randje – een echter rijdersauto, zoals dat heet. De komst van een diesel en een hybride moeten eindelijk eens voor verkoopaantallen gaan zorgen, al vrezen we dat de koppige kopers hun waardevaste Duitser niet gemakkelijk zullen verruilen voor deze onbekende Japanner.

infiniti m
Infiniti M

Peugeot RCZ
Peugeot pakte dit jaar punten met de RCZ. Aanvankelijk zag het er uit dat de nieuwe coupé niets meer of minder zou zijn dan een kloon van de Audi TT. Maar die mening moeten we herzien. De RCZ is een bloedmooie breedgeheupte tweezitter geworden met een geheel eigen gezicht.

Peugeot had ook wel wat goed te maken, want oeioei, wat waren de modellen van de afgelopen jaren toch lelijk. Nu lijkt het merk weer op de goede weg. Kijk ook maar naar de 508. En dan de rijkwaliteiten: vergeet het vooroordeel over pluche-comfortabele auto’s die het liefst rechtdoor gaan. De RCZ doet precies wat je er van verwacht: het is een snaarstrakke sportauto geworden. Nu maar hopen dat het publiek durft om in deze klasse een Peugeot te kopen.

peugeot rcz
Peugeot RCZ

BMW 5-serie
Tsja, wat moeten we nou nog zeggen over de nieuwe 5-serie van BMW. Al jarenlang is deze auto de norm in zijn klasse. Zelfs het oude model maakte tot op zijn laatste dagen nog indruk. Probeer daar maar eens een opvolger voor te ontwikkelen.

Maar BMW heeft ’t opnieuw geflikt. Als geen ander weten ze het compromis te vinden tussen comfort en sportiviteit. Op welke plek je ook zit in de auto – het als altijd een feest om je er in te vervoeren.

Aan het ontwerp van de vorige 5-serie hebben we nooit erg kunnen wennen. De nieuwe is wat risicolozer vormgeven. Eerlijk gezegd kunnen we ‘m in het dagelijks verkeer nauwelijks onderscheiden van een 7-serie – of het zou de Touring moeten zijn. Daar moet de 5-serie-rijder blij van worden, maar we vragen ons af van het effect daarvan is op de bezitters van zo’n siebener.

bmw 5-serie
BMW 5-serie

De Floppers van 2010

Mitsubishi i-MiEV
Daar is –ie dan: eindelijk is de eerste serieuze elektrische auto op de Nederlandse markt. Het uiterlijk doet sterk denken aan dat van een brommobieltje en de prestaties, met een topsnelheid van 130 km/u en een actieradius van 150 kilometer passen ook prima in die vergelijking.

Pas op dat je de kachel niet aanzet, want die verbruikt net zo veel energie als de elektromotor en kan de actieradius halveren! En dan de prijs: het koektrommeltje kost 32.830 euro. Nissan brengt volgend jaar de Leaf een EV met een veel bruikbaarder formaat. Die kost op een paar centen na precies het zelfde.

De Mitsubishi, en trouwens ook de zustermodellen van Peugeot en Citroën staan er meteen akelig mee buitenspel. De kleine elektrische zoemertjes zullen dus voorbehouden zijn aan overheden met geld te veel en bedrijven die zich ten koste van alles graag groen willen profileren. Succes er mee.

mitsubishi i-miev
Mitsubishi i-MiEV

Nissan Cube
Je kon het op je klompen aanvoelen: het blijkt dat de Nissan Cube in Nederland niet wil aanslaan. Als je ‘m bekijkt, weet je meteen waarom dat is. Het autootje is nogal nadrukkelijk voor de Japanse markt ontwikkeld. Daar sla je er wellicht geen gek figuur mee, maar in het Europese straatbeeld past hij gewoon niet.

Aan de rijkwaliteiten ligt het niet: hij stuurt en rijdt als je dat mag verwachten van een Japannertje in het B-segment. Maar wat moet je in ’s hemelsnaam met een glazen dak dat je kunt afsluiten met een scherm van rijstpapier? Elastiekjes die zijn verwerkt in de voorportiergrepen om mee te frunniken om je stress in de file mee te verlichten? Dan hebben we het nog niet eens over aan asymmetrische achterkant gehad. Daar zitten we zeker niet op te wachten in een land waar gewoon al gek genoeg is. De verkoop komt dan ook voor geen meter van de grond.

nissan cube
Nissan Cube

Honda CR-Z
Het nieuwe coupeetje van Honda werd aangekondigd als ‘de eerste sportieve hybride’. En dat is precies waar we op zaten te wachten, want om een leuke rij-ervaring hoef je de hybrides die op het moment massaal worden verkocht, niet te kopen. Bovendien is de CR-Z de opvolger van de CRX uit de jaren ’80 en ’90 en over dat leuke karretje praten we tot op de dag van vandaag nog na, zo leuk als we ‘m vonden.

Dat hij valt in de twintig procent bijtellingscategorie in plaats van de veertien procent, was de eerste domper en dan de prijs: minimaal 24.990 euro durft Honda er voor te vragen! Daar koop je ook een Mini Cooper voor, die een stuk gebruiksvriendelijker is. Niet dat de CR-Z beroerd rijdt hoor – verre van dat zelfs. Maar het had allemaal véél mooier kunnen zijn.

honda cr-z
Honda CR-Z

Chevrolet Spark
De Chevrolet (voorheen Daewoo) Matiz opereerde in het laagste echelon van autoland – en daar was de prijs ook naar. We waren dan ook benieuwd of de Spark het wat verder zou schoppen. We gooien meteen maar het hoge woord er uit: dat is bepaald niet gelukt. Nog steeds is de kleinste Chevrolet in de kelder van kwaliteitsbeleving en rij-ervaring. In tegenstelling tot de Matiz is hij ook niet meer de goedkoopste.

Bovendien lukte het alleen een wegenbelastingvrije uitvoering (inmiddels een must in dit segment) aan te bieden door een noodgreep te plegen met een LPG-installatie. De kleine Spark was één van de eerste nieuwe producten die General Motors op de markt bracht nadat die autoreus op een haartje na failliet ging. Deze poging tot een vlotte auto in het A-segment, geeft de burger weinig moed voor de toekomst.

chevrolet spark
Chevrolet Spark

Suzuki Swift
De vorige Suzuki Swift vonden we een van de leukste auto’s in het B-segment. Bij was licht, stuurde strak en lekker no-nonsense. We werden lekker gemaakt met spionagefoto’s en zagen uit naar de onthulling. Die kwam op een kwade dag in juni. Was dat nou de nieuwe Swift? We zien het verschil met de oude niet eens. Niks vernieuwing! En dat het motorenaanbod: je kun ‘m alleen kopen met een één-punt-tweetje. Dat is wel erg karig.

Een wegenbelastingvrije uitvoering is er ook al niet en dat betekent dat de kansen van de nieuwe Swift in Nederland zo’n beetje tot nul zijn gereduceerd. En dat vinden we doodzonde. Want ondanks dat we goed moeten zoeken naar de vernieuwing, is ook de nieuwe Swift nog steeds gewoon een leuk ding.

suzuki swift
Suzuki Swift