DEN HAAG - Klanten die klachten hebben over internetbellen van KPN mogen twee maanden gratis bellen naar vaste nummers binnen Nederland. Ook kunnen ze rekenen op een schadevergoeding. Zolang internetbellen niet werkt, hoeven ze niet te betalen.

Zo wil KPN tegemoet komen aan eisen van de Consumentenbond, die al lang vele klachten binnenkrijgt over internetbellen van het telecomconcern. Het succes van internetbellen heeft KPN verrast.

Inmiddels telt de dienst ruim een half miljoen klanten. Zo'n vijf procent daarvan kampt met ernstige technische problemen. Deze situatie is volgens KPN niet acceptabel, aldus de onderneming woensdag. Klanten van KPN hoeven niet zelf in actie te komen om van het aanbod gebruik te kunnen maken. Ze ontvangen binnen enkele weken bericht.

Monteurs

Om de problemen te verhelpen heeft KPN het aantal monteurs verhoogd van 350 naar 440. Ook zet de onderneming extra telefonistes in om de grote stroom telefoontjes af te handelen. Verder is de software van de modems vernieuwd, waardoor het aantal klachten van technische aard snel zal afnemen, belooft KPN.

Reclame

Het concern krijgt inmiddels minder aanmeldingen voor internetbellen binnen omdat het heeft besloten geen reclame meer voor de dienst te maken. Zo lang internetbellen niet bij iedereen naar behoren werkt, verschijnen er geen advertenties in kranten of spotjes op televisie.