DEN HAAG - KPN moet voor vrijdagmiddag de problemen oplossen die duizend klanten hebben met internetbellen. Dat ultimatum heeft de Consumentenbond het telecomconcern gesteld.

De belangenorganisatie bemiddelt namens duizend van haar leden met KPN over hun klachten over internetbellen.

Als KPN niet aan de eis tegemoet komt, zal de bond een "juridische actie beginnen of consumenten mobiliseren", zei een woordvoerder maandag. Een kwart van de duizend leden kampt nog steeds met problemen met internetbellen van KPN.

Angst

Het concern ligt zwaar onder vuur van de Consumentenbond en televisieprogramma's als Kassa en Radar. Het regent klachten over internetbellen ondanks herhaaldelijke beloften van KPN om de problemen op te lossen, stellen zij. Volgens de zegsman van de Consumentenbond heeft KPN de dienst op de markt gebracht hoewel het bedrijf er nog niet klaar voor was. Dat gebeurde "uit angst om klanten kwijt te raken aan concurrenten".

Groot succes

KPN zelf stelt dat vijf procent van de ongeveer 500 duizend klanten klachten heeft over internetbellen. Er komen extra monteurs en telefonistes bij om de problemen op te lossen. Over een aantal maanden moet internetbellen voor het overgrote deel van de klanten naar behoren werken, verwacht KPN-topman Ad Scheepbouwer. Het concern is volgens hem verrast door het grote succes van internetbellen.

De Consumentenbond eist dat alle klanten die te maken hebben met een slecht werkende internetbeldienst een paar maanden geen abonnementsgeld hoeven te betalen. Deze eis heeft KPN volgens de woordvoerder van de bond nog niet ingewilligd.