AMSTERDAM - Een actie van webmagazine Bright.nl bij UPC is volledig uit de hand gelopen. Het webmagazine bezorgde woensdag een gemolesteerde decoder terug bij een klantenbalie van de kabelmaatschappij, waarop de receptioniste een bommelding deed.

UPC ligt al geruime tijd onder vuur van consumentenorganisaties en politiek, omdat het bedrijf agressieve verkoopmethoden zou hanteren bij de promotie van digitale televisie. Klanten van UPC wordt ongevraagd een decoder toegestuurd om de dienst uit te proberen, maar na de proefperiode worden zij automatisch aangesloten als ze de zogenoemde 'mediabox' niet terugsturen. Veel klanten klagen bovendien dat het retourneren van de decoders moeizaam verloopt.

Gruzelementen

Bright-hoofdredacteur Erwin van der Zande besloot de box zelf terug te brengen. In een filmpje dat het magazine vandaag op zijn website plaatste, is te zien hoe hij de decoder met twee handlangers aan gruzelementen slaat, overgiet met benzine en in brand steekt. Vervolgens bezorgen de drie de restanten van de decoder - in de originele verpakking - terug bij UPC aan de Kabelweg in Amsterdam.

Benzine

Volgens UPC-woordvoerder Ronald van der Aart werd de politie gewaarschuwd toen "drie nors kijkende mannen een naar benzine stinkende doos kwamen bezorgen waar draden uitstaken." Het pand werd "conform de procedure" ontruimd en de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) werd ingeschakeld om het pakketje te onderzoeken. "Een op het eerste gezicht leuke grap liep volledig uit de klauwen," aldus Van der Aart.

Of UPC stappen tegen Bright onderneemt, moet het bedrijf nog bekijken. Het bedrijf heeft volgens Van der Aart in ieder geval schade door de actie geleden, omdat de servicebalie moest worden ontruimd.

Van der Zande had naar eigen zeggen tevergeefs geprobeerd om UPC de decoder te laten ophalen. "We hebben ze een ludiek koekje van eigen deeg gegeven." Hij heeft nog geen contact met het bedrijf gehad.