AMSTERDAM - De websites van de Nederlandse dagbladen hebben in januari 2007 ruim 4,7 miljoen mensen getrokken. Dat blijkt donderdag uit cijfers van de STIR, de Stichting Internetreclame, en Cebuco, de marketing organisatie van de Nederlandse dagbladen.

Het is de eerste keer dat het bereik van alle 28 titels gemeten is. De grootste site is die van De Telegraaf, die het dagbereik van de papieren versie overtreft. Daarna volgen de websites van het Algemeen Dagblad en de Volkskrant.

Ruim een op de drie Nederlanders bezoekt maandelijks minimaal een keer de dagbladensites, waarbij aangetekend moet worden dat ze weinig merkentrouw vertonen en er minimaal twee favoriete nieuwssites op na houden.

Krachtige merken

"Dat de dagbladen krachtige merken zijn, was al bekend. Dit wordt extra onderstreept door de enorme bezoekersaantallen die de websites maandelijks genereren," zo zegt Erik Grimm, hoofd onderzoek van Cebuco. "Nieuwszoekers wenden zich dan ook tot merken die zich al bewezen hebben. Het aanvullende bereik maakt dagbladen met hun portals ook een interessante combinatie voor adverteerders."

De bezoekersaantallen van de sites die vorig jaar al gemeten werden, laten over 2006 een toename van 38 procent zien.