BAARN - Via een draadloze internetverbinding muziek of tv-programma's streamen naar een mobiel apparaat. Het zou uit de koker van de Amerikaanse IT-giganten Microsoft of Apple kunnen komen, maar in werkelijkheid doet een bedrijf uit Baarn het. Onder de merknaam Commodore ligt binnenkort het eerste product in de Nederlandse winkels, de Gravel In Pocket. Dit betekent de zoveelste herrijzenis van het fameuze computermerk.

In juni 2004 deed Tulip al een poging om Commodore nieuw leven in te blazen met digitale muziekspelers. Dit plan mislukte door een gebrek aan geld om de producten te promoten. Een halfjaar later deed de Nederlandse computerfabrikant de merknaam over aan Yeahronimo Media Ventures uit Baarn. Dat bedrijf had nog een plan in de kast liggen om zijn verzameling van digitale 'content' te koppelen aan de verkoop van een apparaat onder een bekende naam.

Vorig jaar vielen de puzzelstukjes in elkaar, zegt directeur Ben van Wijhe van Commodore International Corporation, zoals Yeahronimo nu door het leven gaat. De onderneming had tot de aankoop van de merknaam Commodore al ervaring opgedaan met de verspreiding van muziek. Ook waren in het verleden via de internetsite van Yeahronimo eredivisiewedstrijden en hockeywedstrijden tegen betaling te zien.

Contentbeleving

"Wij hebben een duidelijk doel voor ogen: de contentbeleving anders maken", aldus Van Wijhe. "In ieder geval veel toegankelijker dan die nu is. Muziek en tv-programma's komen samen op een plek, wanneer jij wilt. Wij trekken mensen bij de pc weg."

De bundeling van het vermaak vindt bij Commodore plaats op de internetsite commodoreworld.com. Daar kunnen gebruikers van de In Pocket via hun draadloze netwerk thuis, maar ook op andere plekken met toegang tot WiFi de door hun gewenste programma's vandaan halen.

Streamen

Downloaden is mogelijk, maar Van Wijhe denkt dat gebruikers zullen kiezen voor het streamen van de bytes die op een centrale server staan. Bij het mobiele Commodore-apparaat is dat ook bijna noodzaak omdat dat slechts een opslagcapaciteit van 1 tot 2 gigaybyte biedt. Van Wijhe: "Het woord opslagcapaciteit zal in onbruik raken. Wij kunnen een database van 50 tot 70 terrabyte bieden."

Toch zullen de Microsoft en Apple niet op hun grondvesten schudden door de vernieuwingsdrang van Commodore. De onderneming ontbeert simpelweg slagkracht om een serieuze concurrent te worden. Dit uit zich al in de distributie. In tegenstelling tot de iPod van Apple zal de In Pocket vooralsnog in een beperkt aantal winkels liggen. Een sprong naar Amerika is pas in 2008 voorzien.

Commodore wil in de Verenigde Staten niet hard op zijn gezicht gaan, maakt Van Wijhe duidelijk. "De markt daar is onvergeeflijk. Europa kunnen we mooi als proeftuin gebruiken." Gemakkelijk zal het in Europa niet worden. Overal draadloos internetten via WiFi is in Nederland bijvoorbeeld nog niet mogelijk. Op kantoor in Baarn heeft Commodore er ook de nodige moeite mee. Het netwerk deed het daar niet toen de directie de In Pocket daar vorige week showde.

Gouden tijden

De financiën zijn voor Commodore ook een probleem om de gouden tijden van de jaren tachtig, toen het merk nog op de shirts van Bayern München prijkte, te doen herleven. De onderneming houdt zich vooral overeind met aandelenplaatsingen bij private investeerders. Van Wijhe verwacht nog meer emissies te moeten doen om de commodorewereld naar andere landen in Europa te brengen.

Ook is een Europese beursnotering voorzien. De beursgang zal waarschijnlijk in Londen plaatsvinden, aldus Van Wijhe. Commodore wil daarna van de Amerikaanse beurs verdwijnen. Het bedrijf heeft daar sinds de samenkomst van Yeahronimo en Commodore een notering.