Informatie webwinkels onder de maat

DEN HAAG - Veel webwinkels geven consumenten onvoldoende of onjuiste informatie. Dat concludeert de Consumentenautoriteit op basis van een inventarisatie van vijfhonderd veelgebruikte webwinkels.

Voor bedrijven die via internet handelen, gelden speciale regels voor het verschaffen van informatie. Bij negen op de tien is daarmee wel iets mis, aldus de instantie.

Terugsturen

Ruim de helft geeft de klant geen of onjuiste informatie over de regel dat mensen zeven dagen de tijd hebben zonder opgaaf van redenen hun aankoop via internet ongedaan te maken. Ook geven zij vaak de termijn waar binnen iemand een aankoop kan terugsturen niet correct weer. Ruim 55 procent verbindt ten onrechte bepaalde voorwaarden aan het terugsturen van het gekochte product. Zij stellen bijvoorbeeld dat het alleen mag worden teruggestuurd in de ongeopende verpakking.

Vertrouwen

Consumenten moeten er juist bij aankopen via internet op kunnen vertrouwen dat de winkelier goede en juiste informatie geeft, aldus Consumentenautoriteit Marije Hulshof. Daarom heeft zij dit onderzoek gedaan. "Ondanks het feit dat we veel tekortkomingen in de informatievoorziening hebben geconstateerd, betekent dit niet dat de consument aankopen via internet hoeft te mijden."

De omzet van internetwinkels in Nederland was vorig jaar ruim 3 miljard euro.

Tip de redactie