Consumentenautoriteit laat website deels sluiten

AMSTERDAM - De recent opgerichte Consumentenautoriteit heeft een op Nederland gericht deel van een Duitse reiswebsite uit de lucht laten halen. De website ufoflug.com, die vluchten naar Marokko aanbiedt, voldoet volgens de waakhond niet aan de wettelijke eisen.

Zo was het mogelijk dat mensen zonder expliciete toestemming ineens een vlucht hadden geboekt.

Ook ontbraken op de site bedrijfsgegevens die nodig zijn om vragen of klachten in te dienen. Vorige maand trok de Consumentenbond aan de bel omdat United Fly Organisation (UFO) zich niet aan de regels zou houden. De bond stelde dat de vervoersvoorwaarden onbekend zijn en dat het ook niet duidelijk is welke luchtvaartmaatschappij de vlucht uitvoert.

Klachten

Daardoor kunnen mensen ongewild aan een reservering vast komen te zitten nadat ze hun gegevens hebben ingevoerd. Schiphol heeft klachten gekregen van mensen die via ufoflug.com probeerden te boeken.

Bij navraag bleken aangeboden vluchten niet bij de luchthaven bekend te zijn, aldus de Consumentenbond.

Eerlijke handel

De Consumentenautoriteit let sinds 1 januari op consumentenrechten en eerlijke handel. Sinds die datum bestaat er ook een Europese wettelijke verordening die maakt dat de Europese toezichthouders gezamenlijk kunnen optreden tegen bedrijven die de consumentenregels aan hun laars lappen.

De Consumentenautoriteit vroeg zijn Duitse partner de site uit de lucht te halen. Die staakte het deel waarop Nederlandse consumenten vluchten konden boeken. Het is volgens de autoriteit de eerste keer dat een grensoverschrijdende overtreding met de nieuwe verordening kon worden aangepakt.

Tip de redactie