KPN wil rechtszaken internetmisbruik voorkomen

DEN HAAG - KPN, de grootste internetprovider van Nederland, wil voorkomen dat het persoonsgegevens van bijvoorbeeld aanbieders van illegale online muziek moet vrijgeven. Internetters waarover klachten zijn binnengekomen, krijgen binnenkort eerst een waarschuwing.

KPN hoopt dat ze daardoor hun gedrag aanpassen.

De nieuwe klachtenprocedure moet onnodige rechtszaken voorkomen, verklaarde een woordvoerster van KPN woensdag. De auteursrechtenorganisatie Brein heeft in het verleden al diverse zaken tegen internetproviders aangespannen om gegevens van verspreiders van illegale muziek en films te krijgen. De rechter heeft dat herhaaldelijk toegewezen.

Privacy

KPN zegt de privacy van zijn klanten hoog in het vaandel te hebben. Maar "privacy is geen absoluut recht", voegde het concern daaraan toe. De nieuwe klachtenprocedure moet duidelijkheid verschaffen voor de klant en de klager. De klant krijgt de kans zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen, meent KPN.

KPN-dochter XS4ALL voerde eerder deze maand al een vergelijkbare procedure in.

Tip de redactie