LPF-standpunten scoren goed bij deelnemers Stemwijzer

DEN HAAG - De Lijst Pim Fortuyn scoort slecht in de opiniepeilingen, maar de standpunten van de partij doen het goed onder de deelnemers aan Stemwijzer. Van de ruim .000 uitgebrachte adviezen waren er maandagmiddag 18 procent voor de LPF. Het CDA, in de laatste peiling van Interview/NSS op 52 zetels, scoort bij de Stemwijzer slechts 3 procent en wordt daarmee allerlaatste.

Bij Stemwijzer krijgt de sitebezoeker dertig stellingen voorgelegd. Aan de hand van de antwoorden en de verkiezingsprogramma's rolt er dan een stemadvies uit. Na de LPF, scoort Leefbaar Nederland goed met 16 procent, gevolgd door de PvdA (15 procent), VVD (13 procent), GroenLinks, SP, SGP, D66, ChristenUnie en CDA als laatste met 3 procent.

Bij de vorige verkiezingen deden ruim twee miljoen mensen mee met de stemwijzer. Ook toen scoorden LPF, VVD, Leefbaar Nederland en SP beter dan bijvoorbeeld het CDA en de PvdA, zegt projectleider J. de Graaf.

Volgens hem is de stemwijzer niet te vergelijken met opiniepeilingen, omdat bij de stemwijzer vooral de zwevende kiezer aanklopt. "Onze deelnemers vormen bovendien geen representatief deel van de bevolking."

De Graaf

De Graaf constateert dat het CDA het zo slecht doet bij de stemwijzer, omdat veel van de CDA-standpunten niet door de bezoekers worden gedeeld. "De grote winst van het CDA in de peilingen is gebaseerd op het stabiele imago van de partij en van Balkenende en niet op het verkiezingsprogramma van de partij. Op 15 mei is ook meer met emotie gestemd dan gebaseerd op een inhoudelijke vergelijking van programma's", aldus De Graaf.

Tip de redactie