Postbankklanten opnieuw slachtoffer phishing

AMSTERDAM - Postbankklanten zijn opnieuw de dupe geworden van phishing. Diverse rekeninghouders hebben maandag een e-mail ontvangen waarin wordt gevraagd naar de Postbanksite te gaan om de toegangscodes in te voeren. De link die in de e-mail staat, leidt echter niet naar de internetpagina van de bank, maar naar andere websites.

Een van de links stuurde de gebruiker naar een Duitse website, een andere e-mail linkte naar een pagina met een Russische url. De e-mail, met als subjectregel "Bevestig Uw Online Bankgegevens", heeft de volgende tekst:

"De post bank werkt constant om veiligheid voor alle Online gebruikers van het Bankwezen te verhogen. Om de integriteit van ons online betalingssysteem te verzekeren, herzien wij periodiek rekeningen. Uw rekening zou kunnen worden beperkt wegens talrijke login pogingen op uw online rekening. De beperkte rekeningen blijven betalingen ontvangen, maar zij zijn beperkt in hun capaciteit om fondsen te verzenden of terug te trekken. Om deze beperking op te heffen, moet u uw online bankgegevens bevestigen. Klik op de volgende verbinding om uw online bankgegevens te bevestigen."

Klachten

De Postbank heeft erkend dat er weer problemen zijn. "We hebben een aantal klachten binnen gekregen van klanten. De website waar de klanten naar toe werden gelokt, is inmiddels uit de lucht gehaald", aldus een woordvoerder tegenover een journalist van de Telegraaf. De 'Russische' pagina is inderdaad niet meer beschikbaar, maar via een pagina van een Duitse website wordt nog wel geprobeerd inloggegevens van klanten te ontfutselen.

Tip de redactie