Ottoklanten spannen kort geding aan

AMSTERDAM - De stichting Postwanorder spant een kort geding aan tegen postorderbedrijf Otto. De stichting, die optreedt namens 850 Ottoklanten, eist dat het bedrijf alsnog lcd-breedbeeldtelevisies levert voor nog geen honderd euro.

Otto bood in oktober op zijn website een lcd-televisie van Philips te koop aan voor 99 euro. Het bleek te gaan om een fout in de database die de site aanstuurt: het toestel kostte in werkelijkheid het twaalfvoudige. Het duurde bijna een week voordat Otto de fout herstelde: alleen het moederbedrijf in Duitsland kon het probleem oplossen, maar dat duurde langer dan verwacht.

Toen de fout in de publiciteit kwam, werd het bedrijf overspoeld door bestellingen. Ook enkele handelaren trachtten hun slag te slaan, en bestelden tientallen exemplaren.

Leveringsvoorwaarden

Otto heeft steeds geweigerd de televisies te leveren. Het bedrijf beroept zich daarbij op de algemene leveringsvoorwaarden. Die maken een voorbehoud ten aanzien van "druk-, zet en programmeerfouten".

Volgens advocaat Dick Schreuder van Postwanorder is Otto echter wel degelijk gehouden om de televisies voor 99 euro te verkopen: het bedrijf stuurde klanten per e-mail zelfs een orderbevestiging. Schreuder vindt het bovendien vreemd dat de fout zo lang op de site heeft gestaan. Hij verdenkt Otto van een publiciteitsstunt: de kwestie leverde het bedrijf veel naamsbekendheid op.

Het kort geding dient op 17 januari bij de rechtbank in Breda.

Tip de redactie