Groei internetverkopen stagneert

VOORBURG - De groei van de verkoop van producten en diensten door Nederlandse bedrijven via internet en andere computernetwerken is vorig jaar afgenomen. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

In 2005 bedroeg de groei vijf procent, terwijl in 2004 de verkopen online ten opzichte van het voorgaande jaar nog met tien procent toenamen.

Achtergebleven

Vergeleken met andere landen van de Europese Unie (EU) blijft de Nederlandse groei van 'e-commerce' achter. Volgens de Europese definitie, waarbij alleen de vijf belangrijkste bedrijfstakken worden meegenomen, waren de Nederlandse internetverkopen in 2005 goed voor ruim tien procent van de totale omzet. Het Europees gemiddelde was 13 procent. In Ierland en het Verenigd Koninkrijk bedroeg de e-commerce zelfs rond de twintig procent van de omzet.

In 2004 zat Nederland nog rond het Europees gemiddelde. In de meeste Europese landen steeg het aandeel van de internetverkopen vorig jaar echter fors, terwijl de groei in Nederland slechts klein was.

Tip de redactie