AMSTERDAM - Het gebruik van iDeal is de afgelopen maanden sterk toegenomen. Volgens marktonderzoeksbureau Millward Brown maakte in november 27 procent van de consumenten gebruik van de internetbetaaldienst, tegen vijftien procent in juni.

De onderzoekers denken dat de toegenomen naamsbekendheid van het systeem de belangrijkste oorzaak is van de groei. Met behulp van iDeal kan de consument online aankopen afrekenen via de internetbetaaldienst van de eigen bank.

De groei gaat vooral ten koste van het gebruik van traditionele betaalmethoden. Toch blijven die populair. Zo betaalt 56 procent van de ondervraagden na levering van de bestelling met een acceptgiro.

Jongeren

De onderzoekers noemen het opvallend dat minderjarige internetgebruikers, die niet over alternatieven zoals creditcards beschikken, weinig gebruik maken van iDeal. Slechts dertien procent doet dat. Wel is de acceptgiro populair bij jongeren. Volgens Millward Brown komt dat vermoedelijk omdat veel jongeren het systeem niet kennen.