Google doet Trouw wekenlang in de ban

AMSTERDAM - De website van dagblad Trouw is enkele weken niet te vinden geweest via Google. De populaire zoekmachine deed de site in de ban omdat deze verborgen trefwoorden bevatte. Dat meldt Trouw zaterdag.

Een zoekactie op Google naar de krant gaf als resultaat nul treffers. Planet Multimedia BlogNoot meldde begin november al dat de site van Trouw spoorloos was, maar wist toen nog niet waarom.

Cloaking

Google 'strafte' Trouw omdat deze verborgen trefwoorden gebruikte. Omdat verborgen trefwoorden, ook wel cloaking genoemd, door bedrijven wel eens worden gebruikt om meer hits te genereren, heeft Google dit gebruik verboden. Zo werd ook de site van Trouw geblokkeerd.

Het was echter niet dat Trouw de verborgen trefwoorden had geplaatst om meer bezoekers te krijgen, zo schrijft de krant. "Ze stonden er omdat de pagina’s anders moeilijk bruikbaar werden voor internetters die een bepaald programma nog niet op hun pc hebben staan. Die service kwam ons dus ’duur’ te staan", schrijft Dekker.

Waarschuwen

Google heeft Trouw niet op de hoogte gesteld van de actie. "Google heeft niet vooraf gewaarschuwd dat er iets dreigde en waarom. We waren gewoon zonder toelichting, en zonder recht op een weerwoord, weggefilterd", aldus de Trouw-redacteur. Hij vindt dat het bedrijf Trouw had moeten waarschuwen.

"Google heeft zich opgewerkt tot de belangrijkste zoekhulp ter wereld. Dat schept verplichtingen. Je opstellen als politieagent die foute zaken meent te zien en daarna als rechter die een straf uitdeelt, om vervolgens de beschuldigde en veroordeelde niet te melden wat er waarom aan de hand is, dat is toch iets te veel Kafka."

Inmiddels is het probleem verholpen en is de website van Trouw via Google gewoon weer te vinden.

Tip de redactie