Philips zet eerste stap in Second Life

AMSTERDAM - Philips betreedt de virtuele wereld van Second Life. De inwoners van Second Life kunnen hun ideeën en wensen kwijt over onder meer de kleur en functies van producten. "We onderzoeken wat mensen willen", zei een woordvoerster donderdag.

Direct contact met de inwoners van Second Life kan tot betere ontwerpen van producten in de echte wereld leiden, denkt Philips. De onderneming hoopt op "innovatieve en verrassende resultaten".

Philips heeft een samenwerkingsverband met het ontwerpbureau Rivers Red Run gesloten. Dit bureau gaat de virtuele ruimte van het concern ontwerpen.

Trend

Second Life is de nieuwste trend op het internet. Drie jaar geleden kwam de virtuele wereld tot leven en deze telt inmiddels al anderhalf miljoen bewoners. Met een zelf ontworpen alter ego kunnen zij de wereld verkennen en verschillende locaties bezoeken, waaronder een virtueel Amsterdam. Second Life kent een eigen economie, waar geld te verdienen valt met onder meer vastgoed. "Second Life is voor ons een interessante omgeving. Het is een wereld gebaseerd op de wensen", zei de Philips-woordvoerster.

Bestuursvoorzitter

Bewoners van de wereld kunnen contact hebben met onder meer het virtuele personage van de bestuursvoorzitter van Philips Design, Stefano Marzano. Een team ontwerpers zal ook in Second Life aanwezig zijn.

Miljonair

Diverse ondernemingen zijn al in Second Life gestapt. Nike verkoopt er schoenen, het persbureau Reuters heeft er een eigen verslaggever en Nissan biedt gebruikers proefritjes aan in nieuwe automodellen.

Het online rollenspel kent sinds kort zelfs een miljonair. Ailin Graef heeft haar geld verdiend met virtueel vastgoed.

Tip de redactie