AMSTERDAM - KPN heeft nog maar een kleine 69 procent van de Nederlandse vaste-telefoniemarkt in handen. Het bedrijf verliest vooral klanten aan internetbelbedrijven, meldt Telecompaper.

Nederland telde eind september 1,4 miljoen bellers met zo'n zogenoemde VoIP-aansluiting. Vooral kabelbedrijven profiteerden: die verwelkomden in het derde kwartaal bijna 124.000 nieuwe klanten. KPN zelf sloot 115.000 nieuwe klanten aan op zijn internetbeldienst.

De kabelbedrijven hebben samen het grootste deel van de VoIP-markt in handen, met 788 duizend klanten. KPN heeft 273 duizend VoIP-aansluitingen. Concurrerende DSL-aanbieders hebben 315 duizend klanten, maar Telecompaper verwacht dat dat aandeel daalt: relatief veel DSL-klanten hebben al een internetbeldienst afgenomen, zodat de meeste groei er uit is.

Klachten

Volgens Telecompaper zullen telefonie- en breedbanddiensten uiteindelijk volledig in elkaar opgaan. De analisten waarschuwen wel dat de huidige sterke groeispurt van de diensten leidt tot toenemende klachten van consumenten, vooral over de geluidskwaliteit en de stabiliteit van de verbinding.